Københavns Lufthavn: Det lysner for branchen, men flyselskaber skal betale højere pris for at benytte lufthavnen

Københavns Lufthavn har øget sin indtjening, og passagererne vender tilbage. Samtidig varsler lufthavnens direktør, at det kan blive dyrere for flyselskaber at benytte lufthavnen.

Københavns Lufthavn har på årets første ni måneder haft et samlet overskud på 211 millioner. Det viser det seneste kvartalsregnskab. Dermed tyder det på, at lufthavnen, der de sidste to år har haft underskud på flere hundrede millioner årligt, er ved at lægge corona-krisen bag sig.

”Selvom energikrise, krig, inflation og risiko for COVID-19 varianter skaber fornyet usikkerhed, er det forventningen at årets regnskab samlet ender i et plus på 125-225 millioner kroner. Så det ser ud til at lysne for luftfarten trods mange, mørke skyer i horisonten. Det går bedre, men vi er bestemt ikke i mål endnu,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Lufthavnen forventer, at året slutter med omkring 22 millioner passagerer. I 2019 var der 30,3 millioner passagerer, mens kriseårene 2020 og 2021 bød på henholdsvis 7,5 millioner og 9,2 millioner passagerer.

CPH: Flyselskaber skal betale højere takster

Københavns Lufthavn måtte under corona-krisen låne 2,2 milliarder kroner for at holde lufthavnen i drift og foretage investeringer. Ifølge avisen Berlingske har lufthavnen nu en gæld på 10 milliarder.

”Gælden skal betales tilbage, samtidig med at vi meget gerne skulle være i stand til at investere i fremtidens bæredygtige lufthavn og fastholde positionen som nordeuropæisk knudepunkt for flytrafik. Det er en meget stor udfordring,” siger Thomas Woldbye.

Thomas Woldbye har i et interview med Berlingske udtalt, at flyselskaberne skal betale mere for at benytte lufthavnen, ellers risikerer Københavns Lufthavn at miste sin position som knudepunkt.

”Får vi ikke lov at hæve taksterne, betyder det, at vi skal spare et andet sted, og så har vi om ti år ikke en konkurrencedygtig lufthavn. Vi skal som land beslutte, om vi vil have en lufthavn, der skaber samme værdi til vores samfund som før krisen,” siger Thomas Woldbye til Berlingske.

Risiko for dyrere billetter og færre passagerer

Både SAS og Norwegian udtaler til Berlingske, at de er villige til at tale med lufthavnen internt, men Norwegian peger på, at selskabet frygter, at højere takster vil betyde dyrere flybilletter og færre passagerer.

Thomas Woldbye mener, at en højere pris på takster vil betyde, at lufthavnen kan investere i forbedringer, som flyselskaberne også har brug for.

”Heldigvis er det sådan, at det, som står i vores investeringsplan, også er det, som flyselskaberne efterspørger. Mere effektivitet på standpladserne, en bedre ankomsthal og den slags ting. Vi er enige om, hvad der skal ske, og vi siger bare, at det kommer til at koste penge, og det er der ingen vej udenom,” siger Thomas Woldbye til Berlingske.

CPH vil udvide terminalområde

Thomas Woldbye understreger, at Københavns Lufthavn fortsat skal have konkurrencedygtige priser.

”Det er svært at se, hvordan vi skal undgå at blive dyrere med de store omkostningsstigninger vi ser, hvis vi samtidig skal kunne investere og betale gælden tilbage,” siger Thomas Woldbye.

”Vi har stadig ambitioner om at investere i de kommende år i lufthavnen, men det vil afhænge af vores økonomiske formåen. Trods krisen har vi indtil videre holdt gang i det ambitiøse udviklingsprojekt med udvidelsen af terminalområdet efter sikkerhedskontrollen, hvor der blandt andet skal skabes mere plads til bagageudleveringen, passagerer og paskontrol,” siger Thomas Woldbye.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev