Danskbaserede piloter og kabineansatte er blevet genansat, og Norwegian er igen begyndt at fylde godt op på afgangstavlen i Københavns Lufthavn. Norwegian fejrede i sidste uge, at selskabets danske base officielt er genåbnet, og Luftfart.Nu tog med.
Norwegians nye crewområde ved den gamle Terminal 1 er pyntet med Dannebrog, norske flag og balloner på åbningsdagen for den danske base. En gruppe danskbaserede kabinefolk er ved at gøre sig klar til afgang, mens piloter kommer for at hente de uniformer og kufferter, de måtte aflevere, da de danske datterselskaber gik konkurs sidste år.
En af de genansatte medarbejdere er kabineansat Veronika Jørgensen. Hun er iført uniform, og kufferten er klar, men hun når lige at få et stykke velkommen-tilbage-kage, inden hun sammen med kolleger skal flyve mod Nice.
”Det er en drøm at være tilbage. Vi er gået fra at miste det, vi elsker, til at få det tilbage igen. Det er uvirkeligt, og man må knibe sig i armen og spørge, om det kan være rigtigt. Det er en lykkefølelse,” siger Veronika Jørgensen, der har været i Norwegian i 11 år.

Første flyvning med danskbaseret kabinepersonale
Norwegian, der har været igennem en længere rekonstruering for at kunne overleve, forventer at genansætte 200 medarbejdere i Danmark. Det nye sommerprogram indeholder 27 ruter fra København.
På gangen i crew-området diskuterer de genansatte medarbejdere uniformsreglement, og der lyder ros til Norwegians nye We’re back-kampagne. Området ligger ikke længere airside, som det gjorde, før corona ramte, men Norwegian har allerede sat sit præg. Glasvæggene mellem gang og kontorer er indgraveret med Norwegian-logoer, og i loftet i crewroom hænger et Norwegian-modelfly med landsholdstræneren fra EM ’92, Rikard Møller Nielsen, på haleroret.

Veronika Jørgensens første flyvning var til Malaga for en uges tid siden, og det var den første flyvning med danskbaseret kabinepersonale. En allerede festlig begivenhed blev gjort endnu festligere af, at Danmark under flyvningen var godt i gang med endnu en dansk EM-sejr.
”Stemningen på den første flyvning var helt fantastisk. Passagererne var så glade. Fodboldkampen mellem Danmark og Wales gik i gang, mens vi fløj. Hver gang der blev scoret, sagde vi tillykke over højtaleren. Den stod 2-0, da vi landede,” siger Veronika Jørgensen.
”Det bedste ved at være tilbage er at byde passagererne velkommen og give dem den bedste kundeservice. Og så er det skønt at se kollegerne igen. Det er følelsesladet både i luften og her. Det føles, som om vi ikke har været fra hinanden. Vi fortsætter, som da vi slap, og nu er der en ekstra glæde.”

Henter kufferter og uniformer
I et rum i crewområdet står nogle af de kufferter, som de konkursramte piloter og kabineansatte måtte aflevere tilbage i april sidste år. Kufferterne er stablet, sorteret og klar, og hver dag bliver der lidt færre i rummet, efterhånden som piloter og kabinefolk blive genansat og henter deres udstyr.
Det er en måned, siden de første kabineansatte kom for at hente deres uniformer. Peter Berg, der normalt er stationschef (area manager GOPS) og sørger for, at flyene kommer af sted til tiden, hjælper i denne periode også med at sørge for, at personalet får udleveret uniformer og udstyr.
Han fortæller, at de kabineansatte typisk har gennemgået tre faser ved genansættelsen:
De får hjertebanken, når de ser, at deres ansøgning hos Norwegian er blevet accepteret, og at de skal genansættes.
Når de kommer og henter deres kufferter og uniformer, er de ekstra glade.
Men først når de laver takeoff, synker det helt ind og bliver virkeligt, at de er tilbage i Norwegian.

Tårer i øjnene
I modsætning til de danskbaserede kabineansatte har de danskbaserede Norwegian-piloter endnu ikke været ude at flyve, men Norwegian forventer, at de første danskbaserede piloter vil begynde at flyve i midten af juli.
Pilot Anders Moresco er også mødt op på åbningsdagen. Han fortæller, at han havde tårer i øjnene, da han kørte mod lufthavnen for at hente sin kuffert og uniform.
”Først nu går det op for mig, hvor stort det er. Jeg skal tilbage til noget, som er min identitet. Da konkursen kom, skulle vi aflevere kufferter og uniform, men jeg havde en klar forventning om, at vi også ville få det tilbage igen. Norwegian er en god forretning,” siger Anders Moresco, der har været i luftfart i mere end 20 år.
Han fortæller, at hans hjerte har hoppet hver gang, der er kommet en mail fra Norwegian. Og tre dage inden den officielle genåbning fik han officielt svar på sin ansøgning: Han er blevet genansat, han starter som styrmand, og han skal nu på kursus, inden han engang i slutningen af juli eller august kommer ud at flyve.

Norwegian er som en korkprop
Anders Morescos kollega Carsten Brokopp er også kommet til Københavns Lufthavn for at hente kuffert og uniform. Han fortæller, at det er helt uvirkeligt at være tilbage.
”Man blive ramt af, hvor meget man har savnet kolleger og operationen. Jeg var sikker på, at Norwegian ville finde løsninger. Situationen var ekstremt alvorlig, men Norwegian har altid været innovative og omstillingsparate. De er som en korkprop, der kan ikke gå under,” siger Carsten Brokopp.
Han havde sin sidste flyvning 20. marts sidste år, og det halvandet år, han har været væk fra luftfart, har fået ham til at indse, hvor meget han tog for givet, inden coronakrisen tvang ham væk fra branchen.
”Det er virkelig gået op for mig, hvor meget det betyder at arbejde med mennesker med samme indstilling. Vi har respekt for procedurer og retningslinjer og ved, hvor vigtig gruppens samlede performance er. Vi er sammentømrede i crew, og vi forstår ting ens,” siger Carsten Brokopp.
Ligesom andre genansatte piloter begynder Carsten Brokopp om kort tid på det kursus, der skal gøre dem flyveklar.