DAT skal ansætte over 100 nye flyvende: Alle får dansk overenskomst

DAT skal flyve charter for det tyrkiske flyselskab Corendon. Det betyder, at DAT skal ansætte mere end 100 nye kabineansatte og piloter i selskabet, som alle bliver dækket af dansk overenskomst.  

Det tyrkiske flyselskab Corendon annoncerede sidste år, at det i år vil flyve charterrejser fra Danmark. Det fik Flyvebranchens Personale Union til at sende overenskomstkrav til både moderselskabet og de to datterselskaber i Malta og Holland.

I denne uge kom det frem, at det danske flyselskab DAT har vundet kontrakten med Corendon, og det betyder, at alle piloter og kabineansatte fra start bliver dækket af dansk overenskomst.  

Ifølge Jesper Rungholm, der er direktør i DAT, skal DAT ansætte cirka 100 nye kabineansatte og 18 styrmænd for at kunne udføre kontrakten, og DAT har været nødt til at kigge mod udlandet for at kunne ansætte nok kabineansatte og finde piloter med A320-rating.

”Det er helt umuligt at finde danskboende kabineansatte. Vi har ansat de danskere, vi kunne, men vi er nødt til at fylde op med folk fra Sydeuropa. Nemt er det ikke. Vi vil selvfølgelig gerne ansætte danskere i cockpittet, og det er lettere at finde piloter, men det bliver også en blanding af danskere og internationale,” siger Jesper Rungholm.

”Alle, der ikke er danskbaserede, bliver ansat på dansk overenskomst. Selvom det er besværligt, så gør vi det. CPR-nummer og skattekort er ikke uden bøvl, men dermed undgår vi en frygtelig masse ballade. Det er også den måde, vi gerne vil køre det på, og efter bedste evne behandle folk ordentligt,” siger Jesper Rungholm.

Lokalforeninger sætter nyansatte ind i ordnede forhold

De nye ansatte i DAT har ikke nødvendigvis arbejdet under overenskomstdækkede forhold før, og det har givet en del arbejde til de lokale DAT-foreninger, der skal sætte de nyansatte ind i, hvad en overenskomst betyder.

”De nyansatte tæller folk fra blandt andet Spanien, Italien og mange fra Litauen. Det er en ordentlig portion udenlandsk arbejdskraft, som ikke har haft overenskomst før, så jeg har skullet fortælle dem, hvad det indebærer at arbejde i Danmark,” siger Julia Monrad Lundsteen, formand for kabineforeningen.

”Her kan det høje skattetryk godt overskygge for, hvad det egentlig betyder at blive overenskomstdækket. Jeg er i et forum med dem, der ikke har været på dansk overenskomst før, og det fungerer ret fint.”

I begyndelsen vil DAT skulle flyve produktionen fra Tyrkiet, og når der i juni måned er produktion nok fra Danmark, vil DAT placere to fly i København og et i Billund.

”Jeg er glad for, at et udenlandsk firma kan se en værdi i at bruge ordnede danske forhold og derfor har valgt DAT. Jeg er rigtig glad for, at DAT har fået den her aftale i stand. Set i lyset af corona og den usikkerhed, der har været med to års corona-mørke, er det vanvittigt flot og fedt, at DAT har sikret sig de her kontrakter,” siger Carsten Tang, formand for pilotforeningen.

Forståelse for at det kræver overenskomst i Danmark

DATs produktion på de tre Airbus-fly har været hårdt ramt af corona-krisen, og det glæder derfor Jesper Rungholm, at kontrakten med Corendon er kommet i stand.

”Vi har sikret produktionen på de tre Airbus’er, som vi har haft i flåden, mens vi har været lukket ned, og hvor corona har gjort specielt ondt. Corendon skal have kæmpestort cadeau og stor anerkendelse for at acceptere, at det koster flere penge at have en besætning på danske lønvilkår end på et sydeuropæisk lønniveau. Corendon udviste forbløffende forståelse for, at det kræver en overenskomst at flyve ud af Danmark. Det var ikke nært så hårdt at få dem til at forstå det, som jeg havde forventet,” siger Jesper Rungholm.

”Jeg kan forestille mig, at de har fået input fra deres kunder. Corendon sælger også feriecharter til andre rejseselskaber, og jeg skal ikke kunne udelukke, at nogle af de kunder, der potentielt skulle købe sæder hos Corendon, ville være bange for at blive konfliktramt, hvis ikke der var en overenskomst på plads.”

DATs kontrakt med Corendon løber fra 1. april til 31. oktober.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev