Det danske helikopterfirma Bel Air afviser at tegne overenskomst for sine helikopterpiloter. Det møder nu kritik fra 3F Esbjerg, hvis medlemsgrupper servicerer og flyver med Bel Air.
Det er uden en overenskomst, at helikopterpiloterne i helikopterfirmaet Bel Air transporterer passagerer mellem Esbjerg Lufthavn og olie- og gasfelterne i Nordsøen. Bel Air har nemlig afvist FPUs anmodning om at indlede overenskomstforhandlinger.
Det møder nu også kritik fra en af de fagforeninger, hvis medlemmer skal flyve til de olieboreplatforme i Nordsøen, som drives af det franske energiselskab TotalEnergies.
”Vi synes, at det er bekymrende, at Total entrerer med et helikopterfirma, som ikke har overenskomstdækket piloter, så de har tryghed og sikkerhed i deres ansættelse,” siger Karsten Vestergaard, faglig sekretær i 3F Esbjerg.
3F Esbjerg repræsenterer groundhandlere i Esbjerg Lufthavn og de ansatte i catering på de faste boreplatforme i Nordsøen. Begge medarbejdergrupper er overenskomstdækket.
”Vores medlemmer er nødt til at flyve med de helikoptere, der bliver stillet til rådighed. Det er vores klare holdning, at der skal være ordnede forhold for de folk, vi sender til Nordsøen,” siger Karsten Vestergaard.
’Usædvanligt’ at vælge firma uden overenskomst
TotalEnergies overtog i 2018 alle A.P. Møller-Mærsks olie- og gasaktiviteter i Nordsøen og året efter også energiselskabet Chevrons andele.
”Vi ser helst, at Total entrerer med overenskomstdækkede selskaber. Mærsk ville ikke entrere med nogen, der ikke havde overenskomst, men Total virker ikke så stålfaste i deres holdninger. Det udfordrer vi Total på. Det kan ikke passe, at økonomien ikke er til det, for priserne er rimelige habile i øjeblikket,” siger Karsten Vestergaard.
”Det er trist, at der ikke er ordnede forhold for alle parter. Jeg synes, at det er usædvanligt, at man igen entrerer med et helikopterfirma, der ikke har styr på de overenskomstmæssige forhold for medarbejderne,” siger Karsten Vestergaard og henviser til helikopterfirmaet Babcock, der også har fløjet til Nordsøen for Total, uden at helikopterpiloterne havde en overenskomst på plads fra begyndelsen.
FPU: Glade for 3F Esbjergs opbakning
Det er ikke første gang, at Bel Air afviser en overenskomst for helikopterpiloterne. Bel Air har tidligere haft opgaver i Esbjerg Lufthavn for blandt andre Maersk Oil. I 2017 forsøgte FPU at tegne en overenskomst, der skulle sikre piloterne ordentlige løn- og arbejdsvilkår, men det lykkedes ikke.
Under forhandlingsforløbet blev to piloter, der havde ytret ønske om en overenskomstaftale med FPU, fyret af Bel Air.
”Vi er meget glade for 3F Esbjergs opbakning. Det er vigtigt, at vi står sammen og lægger pres på både Bel Air og Total, så vi kan sikre ordentlige vilkår for alle ansatte i Nordsøen,” siger Kasper Svendsen, der er forbundssekretær i FPU.
”Vi ser desværre et mønster i Bel Airs attitude, og det er dybt problematisk, at de ikke ønsker at indgå i en dialog om overenskomst. Vi vil i FPU fortsat kæmpe for at få sat gang i forhandlinger, så helikopterpiloterne ligesom så mange andre medarbejdergrupper, der arbejder på Nordsøen, får en overenskomst, som sikrer dem gode og stabile arbejdsforhold.”