Bel Air flyver igen fra Esbjerg Lufthavn uden overenskomst

Helikopterpiloterne i Bel Air flyver igen fra Esbjerg Lufthavn til olie- og gasfelterne i Nordsøen. FPU kritiserer, at piloterne fra det danskejede selskab endnu en gang står uden en kollektiv overenskomst. Fagforeningen har anmodet om at påbegynde overenskomstforhandlinger hurtigst muligt.

Det danskejede helikopterselskab Bel Air skal igen flyve fast fra Esbjerg Lufthavn. Selskabet har i denne uge præsenteret en aftale med det franske energiselskab TotalEnergies om at stå for off shore-helikopterflyvningerne til den danske del af Nordsøen. Piloterne i Bel Air står uden kollektiv overenskomst, og derfor har Flyvebranchens Personale Union (FPU) anmodet selskabet om, at der hurtigst muligt indledes forhandlinger om en dansk overenskomst.

”Med en dansk base i Esbjerg burde der selvfølgelig være danske løn- og arbejdsvilkår. Vi har derfor taget kontakt til Bel Air for at få styr på medarbejdernes forhold. Vores erfaring er jo desværre, at vi som fagforening er nødt til at holde skarpt øje med Bel Air,” siger Kasper Svendsen, forbundssekretær i FPU.

Helikopterselskabet Bel Air har tidligere været baseret i Esbjerg Lufthavn med opgaver for blandt andre Maersk Oil. I 2017 forsøgte FPU at tegne en overenskomst, der skulle sikre piloterne ordentlige løn- og arbejdsvilkår, men det lykkedes aldrig at komme i mål med forhandlingerne. I det tumultariske forløb blev to piloter, der havde ytret ønske om en overenskomstaftale med FPU, fyret af Bel Air.

”Sporene skræmmer, når det gælder Bel Air, og derfor er jeg er ked af at se, at de er tilbage i luftrummet over Nordsøen uden at have en overenskomst. Det, vi oplevede med fyringerne i 2017, hører ingen steder hjemme, og det er skræmmende at tænke på, at vi nu står det samme sted som for seks år siden,” siger Kasper Svendsen.

Honduras eller Bangladesh?

De omtalte fyringer vakte stor opmærksom i 2017. På et internt møde i selskabet blev ledelsen orienteret om, at helikopterpiloterne ønskede en overenskomstaftale med FPU. Særligt to piloter udtrykte deres ønske om en kollektiv aftale, og få timer efter mødet modtag de begge en opringning og en fyreseddel.

Den behandling af medarbejderne fik blandt andet FPUs næstformand Anders Mark Jensen til at sige følgende til Avisen.dk:

”Det er dybt, dybt rystende, hvad der er foregået hos Bel Air i Esbjerg. Her kommer medarbejderne og beder om noget så basalt som en overenskomst, og så bliver de mødt med fyringer. Det her lugter langt væk af noget, som man normalt kun ser i Honduras eller Bangladesh.”

Fyringen af piloterne fik også fire fagforbund i Esbjerg (Dansk El-forbund, 3F Esbjerg, 3F Esbjerg Transport og Metal Vest) til at komme med en fælles støtteerklæring til piloterne i Bel Air. De fire fagforbund repræsenterede 600 Nordsø-ansatte, der blandt andet blev fløjet til og fra olie- og gasfelterne af Bel Air.

”Den slags metoder, som ledelsen i Bel Air benytter sig af, hører ikke til på det danske arbejdsmarked. Bel Air forsøger at skræmme piloterne fra at organisere sig og fra at flyve under kollektive vilkår,” skrev de fire forbund i 2017.

Flyvechef krævet fyret af Trafikstyrelsen

Det er ikke kun de omtalte fyringer, der får FPU til at rette kritik af selskabets tilbagekomst til Esbjerg Lufthavn uden en kollektiv overenskomst.

I 2015 afdækkede Børsen, hvordan Bel Air fik hård kritik af Trafikstyrelsen efter myndighedens inspektioner af selskabet. Trafikstyrelsen fandt dengang, at Bel Air havde set stort på flyvesikkerhedsreglerne ved at tillade flyvninger i usikre isforhold. Dette resulterede i et ultimatum fra Trafikstyrelsen, der førte til en fyring af selskabets daværende flyvechef.

Trafikstyrelsens inspektioner af Bel Air konkluderede også ifølge Børsen, at selskabet havde problemer med træning af piloterne og overholdelse af hviletider. Trafikstyrelsen satte herefter selskabet under et særligt opsyn i det resterende kalenderår.

Siden dengang har Bel Air ikke modtaget kritik fra Trafikstyrelsen, men FPU hæfter sig alligevel ved forløbet:

”Sagerne fra 2015 vidner om en usund kultur, hvor der er hårdt brug for en faglig organisation som FPU til at støtte medarbejderne. Jeg har ingen grund til at tro, at selskabet driver samme praksis i dag, men man ligger nu engang, som man har redt, og derfor bekymrer vi os straks for medarbejderne, når selskabet er tilbage i Esbjerg. Vores sidste forsøg på at indgå en overenskomst førte til fyringen af to piloter, men vi håber selvfølgelig, at selskab og ledelse har et helt andet standpunkt i dag,” siger Kasper Svendsen.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev