En overenskomst mellem Dansk Metal og Ryanair kan genåbne sommerens pilotaftale med SAS

Dansk Metal må ikke forhandle dårligere arbejdsvilkår med konkurrenter end dem, der er aftalt med SAS. Det står i en klausul i den overenskomst, som Dansk Metal og SAS indgik i sommer. 

Dansk Metal og Ryanair forhandler i øjeblikket om en overenskomst, der skal dække piloter og kabineansatte på den base, som Ryanair åbnede i Billund i oktober sidste år.

Men en eventuel pilotaftale må ikke være mere fordelagtig for Ryanair end den pilotaftale, som SAS fik i sommer. Hvis den er, kan det betyde, at pilotaftalen i SAS skal genforhandles.

Det står der i en klausul i overenskomsten mellem Dansk Metal og SAS:

”Foreningerne skal arbejde for at de overenskomstaftaler som foreningerne indgår med flyselskaber udenfor SAS-koncernen tegnes på et omkostningsniveau som ikke underminerer SAS-koncernens konkurrencemuligheder i Skandinavien.”

Dansk Metal: Vi kan jo ikke lave en ny SAS-overenskomst

Hvis Dansk Metal indgår en aftale med for eksempel Ryanair, der giver selskabet flere fordele end SAS fik i sin aftale, har Dansk Metal ifølge overenskomsten accepteret at forhandle med SAS:

”Skulle en sådan aftale på trods af denne intention opstå, så accepterer foreningerne at forhandle med SAS med henblik på at afdække om sådan en aftale skaber en negativ konkurrencesituation for SAS,” står der i klausulen.

Avisen Berlingske kalder det en potentiel bombe under SAS-aftalen og har spurgt Dansk Metal, om en aftale med Ryanair vil give det irske lavprisselskab bedre konkurrenceforhold end den aftale, som SAS fik i sommer.

”Det kommer an på, hvad man regner på,” svarer Keld Bækkelund, forbundssekretær i Dansk Metal, til Berlingske.

Han siger desuden, at det er for tidligt at tale om, hvorvidt klausulen vil blive udløst. I samme artikel siger han også, at der er forskel på flyselskaber:

”Vi kan jo ikke lave en ny SAS-overenskomst. Men det med at sammenligne overenskomster inden for luftfart er næsten umuligt. Men vi forsøger at ramme det, som er benchmark.”

Ryanair i frontalt angreb på SAS

Ryanair er kendt for at presse omkostningerne i bund, og flyselskabet er i direkte konkurrence med Norwegian og SAS om de danske flyrejsende.

Da Ryanair annoncerede den danske baseåbning, beskrev Sydbanks luftfartsanalytiker Jacob Pedersen det som et angreb på SAS.

”Den offensiv, Ryanair anlægger nu, er et frontalt angreb på SAS’ hjemmebane. Der kommer færre forretningsrejsende fremover, og det kommer til at gøre ufatteligt ondt på netværksselskaberne, som lever af dem. Ryanair har sat nådestødet ind, og det lægger maksimalt pres på SAS, som er blevet mere afhængige af fritidsrejsende,” sagde Jacob Pedersen til Fagbladet Luftfart sidste år.

Fra SAS lyder det, at det vil være svært at konkurrere på lige vilkår, hvis Dansk Metal indgår aftaler, der underbyder SAS-aftalen.  

“Vi finder det utænkeligt, at man som fagforening kan indgå en aftale på andre vilkår med et andet flyselskab, som underbyder den aftale, vi har indgået. Det ville gøre det umuligt for os at konkurrere på lige vilkår,” siger Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef i SAS, til Check In.

FPU: Ejendommelig tilgang

Ryanair og Flyvebranchens Personale Union (FPU) forhandlede om en overenskomst, indtil forhandlingerne brød sammen i januar. Derefter bad FPU fagbevægelsen om støtte til at igangsætte en strejke mod flyselskabet. Det blev afvist af Dansk Metal.

Formand for FPU, Thilde Waast, undrer sig over Dansk Metals ageren.

”Det står klart på Keld Bækkelunds udtalelser i Berlingske, at Dansk Metal ikke mener, at Europas største og stærkeste flyselskab, Ryanair, skal tilbyde samme vilkår for piloter og kabineansatte, som der er i kriseramte SAS. Samtidig har de skrevet under på en klausul, hvor de lover SAS ikke at lave billigere aftaler. Altså, hvad foregår der?” siger Thilde Waast.

”Dansk Metal har engageret sig i de flyvendes vilkår i lidt over et halvt år. De har strejket mod gode overenskomster i det allerede kriseramte SAS, og de har tilbudt sig billigt til økonomisk stærke selskaber som Ryanair og Mærsk. Det er en højest ejendommelig tilgang til de flyvendes vilkår, som Dansk Metal har udvist indtil videre,” siger Thilde Waast.

Dansk Metal indgik i år en overenskomst for Mærsks nye cargoselskab, Maersk Air Cargo. FPU havde i forvejen en overenskomst for Mærsks cargoselskab Star Air.

”Vilkårene i Dansk Metals aftale med Mærsk er på alle fronter under FPUs overenskomst for Star Air. For eksempel er startlønnen 37 procent lavere. Vi er bange for, at Dansk Metal nu giver Ryanair adgang til en overenskomst, der ligger under vilkårene for nordiske selskaber såsom Sunclass, Norwegian og SAS.”




Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev