FPU: Dansk Metal har fredet Ryanair for selv at lave overenskomster med lavprisselskabet

Da overenskomstforhandlingerne mellem FPU og Ryanair brød sammen, bad FPU fagbevægelsen om sympatikonflikt. Det blev afvist af Dansk Metal, som nu selv er i gang med at forhandle overenskomster for piloter og kabineansatte på lavprisselskabets Billund-base.

Ryanair og Dansk Metal er ikke langt at få overenskomster på plads for piloter og kabineansatte, der arbejder på Ryanairs base i Billund. Sådan lyder det fra Ryanair, der holdt pressemøde i København i går.

Lavprisselskabet Ryanairs datterselskab Malta Air har i snart et år fløjet fra en basen i Billund, uden at selskabets piloter og kabineansatte er dækket af en overenskomst.

I første omgang forsøgte Flyvebranchens Personale Union (FPU) at forhandle overenskomster på plads, men de forhandlinger brød sammen i januar.

FPU bad derefter fagbevægelsen om støtte til at igangsætte en strejke mod flyselskabet. Det blev dog afvist af Dansk Metal. Ryanair fortsatte derfor med at flyve uden overenskomst.  

Nu har både Ryanair og Dansk Metal bekræftet, at de er i gang med at forhandle en overenskomst.

”Vi forhandler i øjeblikket med Dansk Metal. Forhandlingerne går fint, og vi håber at afslutte forhandlingerne inden for forholdsvis kort tid,« sagde Ryanairs kommercielle direktør, Jason McGuinness, på pressemødet. Det skriver Berlingske.

FPU: Dansk Metal forhindrede strejke mod Ryanair

I FPU vækker det utilfredshed, at Dansk Metal forhandler med Ryanair, efter at Dansk Metal afviste at sympatikonflikte med FPU.

”Dansk Metal satte sig imod sympatikonflikten og forhindrede fagbevægelsen i at konflikte mod et selskab, der er kendt for social dumping og elendige arbejdsforhold for især de kabineansatte. Nu tyder det på, at Dansk Metal afviste en sympatikonflikt, fordi de ville ind på vores område og skaffe medlemmer der. Konsekvensen har været, at Ryanair har fløjet uden overenskomst i 11 måneder,” siger Thilde Waast, formand for FPU.  

Thilde Waast fortæller, at flere møder fandt sted i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i marts, hvor dagsordenen var, om en samlet fagbevægelse ville bakke op om en eventuel strejke mod Ryanair. Det blev afvist af Dansk Metal og 3F.

Ifølge Keld Bækkelund, der er forbundssekretær i Dansk Metal, handlede afvisningen af sympatikonflikt ikke om Ryanair, men om FPUs overenskomster for SAS Link og SAS Connect.

”Da Dansk Metal og 3F valgte at vende tommelfingeren nedad og afstå fra at hjælpe FPU i en sympatikonflikt, hang det tæt sammen med, at FPU havde angrebet piloternes og kabinepersonalets overenskomster i SAS. Det er svært at bede sine medlemmer om at udvise sympati med nogen, de er så sure på. Og det var og er vores medlemmer i lufthavnen,” skrev Keld Bækkelund i et debatindlæg til A4 Medier i sidste uge.

Særligt bekymrede for kabineansattes vilkår

Da FPU afbrød forhandlingerne med Ryanair i januar og gik til FH for at bede om sympatikonflikt, handlede stridspunktet mellem FPU og Ryanair især om vilkårene for de kabineansatte.

”Vi var tæt på at få en aftale på plads for piloterne, men vi var ikke villige til kun at sikre piloterne og lade de kabineansatte i stikken. Vi ville have en aftale for begge faggrupper på plads, men Ryanairs tilbud for kabinen var blandt andet en løn, der lå under dagpengeniveau. Det kunne vi ikke acceptere,” siger Thilde Waast.

”Det er meget svært at forstå, hvordan Dansk Metal prioriterer. Dansk Metal fredede Ryanair, der fløj uden overenskomster. Samtidig startede de en ødelæggende konflikt mod SAS på grund af to selskaber, der allerede var overenskomstdækkede. Det ligner ikke, at Dansk Metals hovedinteresse er at sikre piloter og kabineansattes vilkår,” siger Thilde Waast.   

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev