Ryanair opretter to nye baser i Danmark og Sverige og går dermed direkte efter de kunder, som SAS har brug for fremover. Sådan lyder det fra Sydbanks aktieanalytiker, Jacob Pedersen, der mener, at SAS kan få behov for en kommerciel gentænkning af, hvordan selskabet skal tjene penge.
Fra oktober vil Ryanair oprette baser i Billund og Stockholm Arlanda og tilføje sammenlagt 47 nye ruter fra de to baser. Selvom Ryanairs kundegruppe som udgangspunkt er de fritidsrejsende, mens SAS går efter de forretningsrejsende, er nyheden om baserne dårligt nyt for SAS, fortæller Jacob Pedersen, der analyserer luftfart med udgangspunkt i aktiemarkedet for Sydbank.
”Den offensiv, Ryanair anlægger nu, er et frontalt angreb på SAS’ hjemmebane. Der kommer færre forretningsrejsende fremover, og det kommer til at gøre ufatteligt ondt på netværksselskaberne, som lever af dem. Ryanair har sat nådestødet ind, og det lægger maksimalt pres på SAS, som er blevet mere afhængige af fritidsrejsende. SAS får behov for en justering af produktet og forretningen,” siger Jacob Pedersen.
Ifølge Sydbanks beregninger vil der fremover være 20-25 procent færre forretningsrejsende, og det vil koste SAS indtægter på ca. 5-8 mia. SEK årligt. SAS har derfor brug for flere fritidsrejsende for at få overskud.
”Netværksselskaberne har den fordel, at forretningsrejsende vil betale mere, men corona gør, at der kommer færre forretningsrejsende, og så skal selskaber som SAS have fritidsrejsende nede bagerst. De færre forretningsrejsende kommer til at lave et kæmpe hul. Det kan Ryanair se, og de kommer nu i et tempo, som ikke efterlader rum til, at netværksselskaberne kan tiltrække de fritidsrejsende.”
Pres på SAS og Norwegian
Ifølge Jacob Pedersen har SAS været heldige, at Ryanair ikke er gået efter en base i CPH, men når han kigger på de 47 ruter, som Ryanair vil flyve fra Billund og Stockholm, ser han, at der er lagt op til flere angreb på SAS.
”Det er ikke kun de sydeuropæiske destinationer, Ryanair byder ind på. Der er også byer, der kan være interessante for forretningsrejsende, og så kan man se, at de vil udfordre SAS på indenrigsmarkedet i Sverige,” siger Jacob Pedersen med henvisning til, at Ryanair vil flyve fra Arlanda til Malmø og Gøteborg.
FPU-formand Thilde Waast om Ryanairs nye baser Vi har advaret fra start om, at lavprisselskaber under corona-krisen vil komme som en sulten løve på savannen, der leder efter de svage dyr. Derfor er der behov for, at vi værner om gode, overenskomstdækkede jobs, og at vi arbejder for at nye spillere i dansk luftfart ikke træder ind på markedet, før der er en ordentlig overenskomst klar. Hvis Ryanair vil åbne en base i Danmark, skal det foregå på en god dansk overenskomst med rimelige løn og arbejdsvilkår. Det har vi gjort Ryanair opmærksom på. Vi er glade for, at Ryanair anerkendte det på pressemødet i sidste uge, men vi er desværre stadig langt fra hinanden, når det kommer til indholdet af en aftale. Vi håber, at vi kan få en løsning ved forhandlingsbordet inden opstart af basen, uden at vi skal igennem det samme som i 2015. Læs mere: Ryanair annoncerer base i Billund uden at have en dansk overenskomst klar
SAS er ikke det eneste selskab, som de to nye Ryanair-baser lægger pres på. Også Norwegian står for skud, selvom Norwegians redningsplan og kapitalforhøjelse ser ud til at blive en succes, lyder det fra Jacob Pedersen.
”Norwegian har taget fat om nældens råd, og gælden er nedbragt markant. Det skaber et langt bedre fundament for fremtidig eksistens, men ændrer ikke på, at Norwegian også er for de fritidsrejsende. Der bliver voldsomt pres på indtjeningen på hjemmebanen i Norge, og nu kommer Ryanair og gør tingene sværere i Danmark. Det bliver meget sværere at skabe overskud,” siger Jacob Pedersen, der ikke forventer, at Ryanair vil forsøge at oprette en base i Norge.
”Det norske marked er overfyldt med Norwegian, Wizz Air og det nyetablerede Flyr. Der venter et blodbad i Norge, og det bliver brutalt. Det bedste billede er, at Ryanair ikke går ind i Norge. Ryanair siger: ’Vi vil gerne tjene penge, men så dumme er vi ikke.’”
FPU og Norwegian indgår aftale
Nye fly til Billund og Stockholm
Mens mange flyselskaber har tilbageleveret fly, annulleret ordrer og pensioneret fly tidligere end planlagt, har Ryanair under coronakrisen bestilt nye fly. Fire af de nye fly til en værdi på sammenlagt 400 mio. dollars skal nu baseres i Billund og i Stockholm.
”Ryanair er i en situation, hvor man formentlig mentalt gerne ville vise selskaber, der kun lever på staternes nåde, hvor skabet skal stå. Det, vi har set, er et billede af flyselskaber, som har kæmpet for at annullere eller udskyde ordrer på fly. Ryanair har til gengæld købt 75 fly,” siger Jacob Pedersen.
”Det har efterladt et meget klart indtryk af, at Ryanair er på vej med yderligere ekspansion i en periode, hvor mange andre flyselskaber er nødt til at nedskalere. Erfaringerne viser, at Ryanair er eminent dygtige til at tiltrække passagerer og fylde flyene. Fremstødene i Billund og Stockholm bekræfter Ryanairs offensive strategi. Det kan komme til at gøre meget ondt på andre flyselskaber.”