Danske overenskomstforhandlinger med Ryanair-datterselskab bryder sammen

Forhandlingerne om overenskomster for Billund-baserede piloter og kabineansatte i Ryanairs datterselskab Malta Air er brudt sammen.

Det er ikke lykkedes repræsentanter fra Ryanair-datterselskabet Malta Air og FPU at nå til enighed om en overenskomst for de piloter og kabineansatte, der arbejder på selskabets base i Billund.

De seneste af en lang række forhandlinger fandt sted i dag i London, men forhandlingerne brød for kort tid sammen.

”Vi har undersøgt alle muligheder for løsninger. Men det står klart, at vi bliver ved med at være alt for langt fra hinanden. Derfor har vi afbrudt forhandlingerne,” siger Anders Mark Jensen, næstformand for FPU, der har stået i spidsen for forhandlingerne.

”Jeg går nu tilbage til vores hovedbestyrelse for at diskutere, hvad det næste skridt bliver,” siger Anders Mark Jensen.

Ryanair-datterselskab skal operere på danske vilkår

FPU og Ryanair begyndte forhandlinger om en eventuel dansk Ryanair-base for to et halvt år siden. I maj sidste år annoncerede Ryanair, at selskabet ville oprette en dansk base, og kort efter meddelte Ryanair FPU, at datterselskabet Malta Air ville operere fra basen i Billund.

Billund-basen åbnede i oktober sidste år med to fly, og piloterne og de kabineansatte på basen er ansat i det maltesiske datterselskab og ikke direkte i Ryanair.

”Vi er uenige om det meste. Vi ønsker, at alle dem, der flyver ud af Billund på Ryanair-farvede fly gør det på danske løn og arbejdsvilkår. Men det vil Ryanair ikke forpligte sig til. Vi er urolige for, at Ryanair vil forsøge at benytte sig af kontraktansatte og selvstændige piloter og kabineansatte ud af Danmark,” siger Anders Mark Jensen.

De to parter har tidligere forhandlet med Forligsinstitutionen som mediator, uden at det kom til et resultat.

”Hvis Ryanairs datterselskab vil være i Danmark og ekspandere, skal det foregå på danske vilkår,” siger Anders Mark Jensen.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev