Dansk Metal skal ikke organisere piloter og kabineansatte. Sådan lyder det fra Flyvebranchens Personale Union (FPU), der i dag starter en grænsesag mod Dansk Metal.
FPU mener ikke, at Dansk Metal har ret til at organisere piloter og kabinepersonale, og fagforeningen har derfor startet en grænsesag, da både Dansk Metal og FPU er medlem af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
FPU vil have klarlagt, hvor danske piloter og kabineansatte skal organiseres. FPU har siden 1970 organiseret flyvende personale, mens Dansk Metal fik sine første flyvende medlemmer i 2022.
”Vi mener ikke, at Dansk Metal skal organisere flyvende personale. Det har vi gjort siden 1970. Dansk Metal er et forbund for faglærte i industrien, og inden for luftfart har de indtil i år kun organiseret flymekanikere,” siger FPUs formand Thilde Waast.
FPU: Dansk Metal forringer vilkår fra fragtpiloter
Dansk Metal optog i år Dansk Pilotforening, som organiserer piloter i SAS Scandinavia, og som ikke var medlem af FH. Dansk Metal optog ligeledes CAU, der organiserer kabineansatte i SAS Scandinavia, og som indtil optagelsen i Dansk Metal var medlem af FH via Cabin Union Denmark.
”Dansk Metal har brugt optagelsen af de lokale SAS-personaleforeninger til at kapre medlemmer på vores område. De har på kort tid bragt enorm usikkerhed i dansk luftfart ved at dumpe arbejdsvilkår for piloter og kabineansatte. Blandt andet står Dansk Metal bag en aftale med væsentligt forringede vilkår for fragtpiloter i Mærsk,” siger Thilde Waast med henvisning til, at Dansk Metal har indgået en aftale for piloter i et nyt Mærsk-cargoselskab, selvom FPU i forvejen har overenskomst for piloterne i Mærsks cargoselskab Star Air.
“Vi er stærkt bekymrede over den udvikling, vi har set, siden de er trådt ind på området. Medlemmerne betaler for det her med dårligere vilkår. Vi kan se på deres Mærsk-aftale, at det tydeligvis handler om at vinde territorium og ikke om at sikre medlemmernes interesser.”
Frygter at bedre arbejdsvilkår bliver sekundært
Efter sommerens pilotstrejke i SAS lavede Dansk Metal en paralleloverenskomst for piloterne i SAS Connect og SAS Link, som FPU allerede overenskomstdækkede. Dansk Metal fik også SAS til at skrive under på, at SAS vil frigøre sig fra FPU-overenskomsterne, når de udløber.
Thilde Waast, handler den her grænsekonflikt i virkeligheden om SAS?
”Det handler om alle kabineansatte og piloter i Danmark. Det handler om SAS i den forstand, at Dansk Metal bruger SAS og de gamle personaleforeninger i SAS som et brækjern til at presse resten af branchen. Dansk Metal har brugt SAS til at komme ind på luftfartsområdet, og nu kan vi se, at de laver overenskomster for andre selskaber, som underminerer branchen,” siger Thilde Waast.
”Det handler om alle piloter og kabineansatte i Danmark og den nedadgående spiral, som Dansk Metals indblanding har bragt med sig. Dansk Metal blander sig i forhandlinger, og de giver urimelige fordele til arbejdsgivere. Dansk Metal har vist med sine handlinger, at de ønsker aftaler og medlemmer i butikken, mens luftfart og kampen for bedre arbejdsvilkår er sekundær.”
Mægling er næste skrift
Ifølge FHs regler om grænsestridigheder skal de involverede medlemsorganisationer forsøge at løse striden mellem sig ved direkte forhandling. Hvis det ikke fører til et resultat, skal en uvildig mægler forsøge at hjælpe parterne til enighed. Hvis det ikke løser grænsestridigheden, kan den blive indbragt for FHs grænsenævn.
FPU sendte i marts en anmodning til Dansk Metal om at diskutere den fremtidige organisering af piloter og kabineansatte, hvilket Dansk Metal afviste ifølge Thilde Waast. Derfor er næste skridt nu at få en mægler på sagen.
”I 50 år har FPU været fagforbundet for piloter og kabineansatte i Danmark, og vi har i dag over 30 overenskomster for de flyvende med alt lige fra Norwegian, DAT og SAS. Det er klart for enhver, at Dansk Metal er totalt på udebane,” siger Thilde Waast.