I denne uge har DAT sagt endeligt farvel til det MD83-fly, der har gjort sig særligt bemærket for at flyve både fodbold- og evakueringsflyvninger. Flyet var en af de sidste MD80ere i Europa, og DAT har blandt andet markeret afskeden med en farvelflyvning for flyentusiaster.
Mandag denne uge fløj DATs rødmalede MD83er for sidste gang fra Billund Lufthavn. Kursen var sat mod Iran, hvor den landede i Payam Lufthavn cirka 40 kilometer fra Teheran efter en fem timer lang flyvetur.
Flyet, der har fløjet en række specialflyvninger, blev solgt til et selskab i Iran tidligere på året. Ifølge DATs direktør, Jesper Rungholm, har flyet fungeret upåklageligt, men tiden var ved at løbe fra MD83eren, der blev bygget i 1989. I oktober foretog flyet en officiel farvel-tur for flyentusiaster, og med denne uges endelige afgang mod Iran er den danske MD83-æra nu slut.
”Jeg har det skidt med at skulle pensionere flyet og kan næsten ikke forstå, hvorfor det ikke bare kan fortsætte. Den fungerer perfekt, så det er vemodigt at skulle sige farvel. Den har været utrolig driftssikker i alle år, der er gået. Jeg er aldrig bekymret ved at sende den et sted hen på jorden,” siger Jesper Rungholm.
Nødvendigt at sælge fodboldflyet
DAT har haft MD83eren i sin flåde siden 2010, og særligt de seneste år har selskabet brugt det til specialflyvninger. Flyet har blandt andet transporteret fodboldlandsholdet ved sommerens EM. Det har fløjet danske soldater rundt i Afghanistan og evakueret afghanske flygtninge fra Pakistan denne sommer. Og det har fløjet rundt med VM-pokalen i optakt til fodboldslutrunden i Brasilien i 2014. I den anledning blev flyet malet rødt med grønne og gule bolde på skroget og har siden da været en af de mest genkendelige fly at spotte på himlen.
“Jeg tror ikke, man kan finde en MD80er med en mere interessant historie end den her,” siger Jesper Rungholm.
Flyet er en af de sidste MD80ere i Europa, og det er nødvendigt at sælge flyet, blandt andet fordi lagrene af MD80-reservedele er ved at blive brugt op. Den bruger også meget brændstof, og så er det er et meget støjende fly, hvilket har ført til, at DAT har måttet betale høje støjafgifter til lufthavne. Det kostede for eksempel 10.000 pund i støjafgifter for at lande med MD83eren i Heathrow i London.
DAT markerede MD83-afsked med farvelflyvning
DATs officielle farvelflyvning i sidste måned var en eftertragtet begivenhed, og flyentusiaster fra en række lande lige fra USA til Holland havde købt billetter. Fagbladet Luftfart tog med på turen, hvor ingen på forhånd vidste, hvor ruten ville gå hen, eller hvad dagens program ville indeholde:
Farvel-flyvningen indledes med en auktion i gaten i Københavns Lufthavn, hvor de bedste pladser sælges kort inden afgang. Særligt pladsen ved motoren bagest i flyet er eftertragtet og går for 370 euro.
“Fordi det larmer mest der,” forklarer en af de ventende flyentusiaster.
De, der ikke vinder auktionen, må i stedet kæmpe ivrigt ved gaten for at få komme først ombord og få de næstbedste pladser på flyet. En svensker bagest i køen kommenterer, at det er ligesom at se passagerer boarde et Ryanair-fly eller bare generelt enhver boarding i Italien.
På turen er Jesper Rungholm kaptajn og fortæller anekdoter fra flyets historie. Flyet har fået særlig tilladelse til at flyve i et MD-mønster over Danmark for at hylde flytypen.
Med på turen er også de tre kabineansatte Charlotte Fischer, Søren Munch og Lene Færch, som fortæller, at det også for DATs ansatte er trist at sige farvel til det rødmalede fly.
”Det er træls, at den skal sælges. Ture på den her er forbundet med specielle flights, og det er nok derfor, at så mange af os er glade for den,” siger kabineansat Søren Munch, mens han serverer forfriskninger for flyentusiasterne, der har travlt med at tage billeder og få et kig ind i cockpittet.
Da hans kollega Lene Færch kommer forbi, supplerer hun.
“Vi er meget kede af at skulle af med den. Jeg har været hos DAT i 10 år, og jeg har næsten boet på den her flyver, siden jeg startede.”
De tre kabineansatte er enige om, at især flyvningerne med det danske fodboldlandshold har været noget helt særligt. Landsholdets succes ved sommerens EM bragte både herrelandsholdet og DATs ansatte langt omkring med MD83eren – helt fra Aserbajdsjan til London. Og de har kun rosende ord til overs for spillerne.
”Efter sejren i Amsterdam, hvor Danmark vandt 4-0 over Wales, sagde vi tillykke til spillerne, da de kom ombord. Og de sagde ’Tak, i lige måde,’ som for at vise, at alle danskere var fælles om sejren,” siger kabineansat Charlotte Friis Fischer, der har fløjet i 24 år og var med landsholdet i Holland, da de spillede ottendedelsfinale mod Wales.
“Vi hentede dem også i London, efter de tabte semifinalen til England. De var, som de plejer. De er ualmindelige velopdragne og nogle skønne drenge,” siger Lene Færch.
Efter halvanden times tid i luften foretager flyet en flyby over først Roskilde Lufthavn og derefter Københavns Lufthavn, og der udbryder klapsalver fra passagererne. I Kastrup står brandbiler klar for at hylde flyet med vandkanoner, og til allersidst for passagererne lov til at forlade flyet gennem udgangen i halen.
Håber på specialflyvninger fremover
De kabineansatte i DAT flyver allerede på DATs andre flytyper, og selskabets MD80-mekanikere er i forvejen kvalificeret til at lave Airbus, mens DATs MD80-piloter nu skal omskoles til at flyve ATR.
“Alle, der har fløjet med den, kommer til at savne den, især fordi opgaverne var så spændende,” siger Jesper Rungholm.
Selvom MD83eren nu ikke længere er en del af DATs flåde, betyder det ikke, at DAT ikke fortsat vil flyve specialflyvninger.
“Da corona kom, tog vi en beslutning om, at der var så mange fly på markedet med 140 sæder, at det gav mening at bygge MD83eren om til en VIP-udgave, og nu har vi set, at der er et marked for den slags flyvninger. Det har gjort, at vi meget gerne vil tage en af vores Airbus A320ere og få en konfiguration til den, så vi kan bygge den om i løbet af en dag, og så vi dermed kan flyve begge dele. Det er et nichemarked, som vi kommer til at gå efter,” siger Jesper Rungholm.