Aaja Chemnitz: Luftfart er utrolig vigtigt for Grønland

Luftfarten og alle de ansatte i branchen spiller en afgørende rolle, når det kommer til Grønlands muligheder for udvikling. Det mener folketingsmedlem Aaja Chemnitz, der selv har arbejdet som sommerfugl i Grønlandsfly. Fagbladet Luftfart har talt med politikeren om grønlandsk luftfart i anledningen af landets nationaldag.

Siden 1985 har Grønland fejret nationaldagen, Ullortuneq, den 21. juni. Det er årets længste og lyseste dag, og mange grønlændere rejser gerne indenrigs eller hjem til Grønland med flyet for at være med til festlighederne.

Det er bare ét eksempel på, hvorfor luftfart spiller så afgørende en rolle for landet. Det fortæller folketingsmedlem Aaja Chemnitz fra det grønlandske parti Inuit Ataqatigiit:

”Infrastrukturen i Grønland er sparsom, og man rejser typisk til, fra og rundt i Grønland i fly, hvor man i gamle dage tog skibet. Det betyder, at luftfart spiller en helt særlig rolle for det grønlandske samfund. Det gælder Grønlands mulige kontakt med omverdenen,” siger Aaja Chemnitz.

Positivt at der kommer flere og flere grønlandske piloter og kabineansatte

Branchens store betydning sætter også høje krav til medarbejderne. Man skal blandt andet have et internationalt udsyn, være god til at tale engelsk og til at håndtere turister fra hele verden.

Derfor sætter Aaja Chemnitz stor pris på, at flere og flere grønlændere er interesseret i og finder arbejde i branchen:

”Vi forsøger at finde den rette balance mellem at tage kvalificeret arbejdskraft ind udefra og at uddanne inden for egne rækker. Der er stadig behov for nogle udefra for at opretholde luftfarten, men det er rigtig positivt, at vi får flere og flere grønlandsktalende kabineansatte og grønlandske piloter. Det er rigtig vigtigt for Grønland,” siger Aaja Chemnitz.

Flyv direkte til Nuuk

Luftfarten i Grønland står over for en stor udvikling med flere store anlægsprojekter i blandt andet Nuuk og Ilulissat. Her skal der anlægges 2.200 meter lange landingsbaner, der skal kunne tage imod internationale flyvninger.

Det forventes, at landingsbanerne åbner i 2024, hvilket vil skabe helt nye forudsætninger for grønlandsk luftfart.

”Vi har gang i en rigtig positiv udvikling i grønlandsk luftfart i øjeblikket, og de nye landingsbaner kommer til at give mange flere muligheder for Grønland som land. Jeg glæder mig også personligt til at landingsbanen i Nuuk er klar, så man kan flyve direkte fra København. Det ville gøre mit arbejde meget lettere,” siger Aaja Chemnitz.

Sommerfuglen fik studenterjob

Aaja Chemnitz får ikke selv glæden af at sidde ombord på Atlantflyveren i anledning af dette års nationaldag. Dagen tilbringes i stedet i Danmark, hvor hun blandt andet skal holde taler i Odense og Vejle. Det betyder til gengæld ikke, at Aaja Chemnitz ikke kender indretningen i flyene fra Air Greenland. Den nu 45-årige folketingspolitiker har nemlig haft luftfart tæt inde på livet.

”Jeg har jo arbejdet en håndfuld år i Grønlandsfly (som Air Greenland hed indtil 2002). Både i Grønland og i Danmark. Jeg startede i receptionen i Nuuk som sommerfugl, som vi kalder en tidsbegrænset ansat over sommerferien. Da jeg så begyndte at studere i København, fik jeg et studenterjob i Kastrup Luftfart,” siger Aaja Chemnitz.

”Det var rigtig dejligt at arbejde i luftfart. Jeg oplevede et meget stort sammenhold og en høj grad af fleksibilitet. Det var faktisk en af de allerbedste arbejdspladser, jeg har været på, før jeg kendte til tilværelsen på Christiansborg.”

Helt særlige præmisser i grønlandsk luftfart

Som folketingspolitiker i Danmark, men med mange opgaver i Grønland tilbagelægger Aaja Chemnitz også Atlantruten fra København til Kangerlussuaq oftere end de fleste. Gennem de mange flyveture og sit arbejde i branchen oplever hun, at luftfarten har sat et positiv præg på den grønlandske kultur.

”Vi ved, at naturen er boss, og at sikkerheden er det absolut vigtigste. Det gælder især i Grønland, hvor der er nogle helt særlige præmisser med barskt vejr og udfordringer. Man kommer ikke nødvendigvis frem eller tilbage som planlagt, men det er vi vant til. På den måde har luftfart faktisk præget den grønlandske kultur. Vi tager det nemlig roligt. Jeg er eksempelvis ikke så frustreret som flere af mine kollegaer fra Folketinget, hvis flyet er forsinket,” siger Aaja Chemnitz.

I anledningen af Grønlands nationaldag vil Aaja Chemnitz derfor gerne sende en hilsen til alle dem, der arbejder med luftfart i, til og fra Grønland.

”Jeg vil gerne sende en stor tak og hilsen til gamle kollegaer og alle de mennesker, der får os frem og tilbage. Det er jer, der skaber muligheder og i bogstavelig forstand åbner Grønland for hele verden. I er en meget vigtig brik i den kommende udvikling, som sikrer, at Grønland kan samarbejde med landene omkring sig.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev