Kabineansatte: Sådan træner vi til at flyve Air Greenlands nye Airbus A330 Neo

I denne uge har Air Greenlands nye Airbus A330 Neo haft sin første ruteflyvning fra København til Kangerlussuaq. Typen er den første af sin slags i Air Greenlands flåde, og selskabets kabineansatte har derfor skullet på træningskursus for at lære det nye fly at kende. Hvordan det foregår, fortæller formanden for Air Greenlands kabineforening Naduk Themotheussen i denne billedserie.

”Det er vildt og fantastisk med et nyt fly. Det er som den følelse, man kender fra at sidde i en hel ny bil. Duften af en ny flyvemaskine. Men den duft varer ikke ret længe, for lige om lidt bliver flyet brugt til mangt og meget.”

Forskellige tests, som de kabineansatte skal igennem for at blive klar til at flyve på den nye flytype.

“Man starter med at lave kurser, man skal bestå. Med den her flytype er der omkring 40 spørgsmål. Hvor er nødudstyret placeret? Hvilke numre har toiletterne? Hvordan er lydene ombord – for eksempel opkaldet fra cockpit til purser. Der er en helt anden lyd for smokewarning. Vi har fået todages kurser først, inden vi tager testen, og der er også en praktisk øvelse.”

“Proceduren har ikke ændret sig fra vores anden Airbus, men vi har brugt meget energi på at lære nødudstyret at kende på det nye fly. Efter de to undervisningsdage er der en hands on-øvelse, hvor vi kommer ud i flyet og ud fra checkliste skal finde ud af, hvor vi kan finde en brandslukker, veste, lommelygter, iltflasker, og hvordan vi får dem ud.”

Fra venstre: Naduk Themotheussen og Siff Hjorth

”Vi skal vænne os til, at tingene ikke har været brugt ret meget, så de sidder stramt. Den glidende bevægelse er der ikke endnu. Noget helt andet er, at der er et handicaptoilet bagest. Der er en feature, hvor man kan klappe en væg sammen, så en handicaphjælper kan hjælpe den handicappede på toilettet. Den funktion er lidt tricky, og en passager vil ikke kunne åbne selv. Vi brugte lang tid på at få rutinen i hænderne.”

Fra venstre: Sannah Torp, Britt Moss og Naduk Themotheussen

”På den gamle 330 er vi vant til masse plads i galley. Der er plads til vores egne ting som skiftesko, forklæder, sminketing. Det er blevet sparet lidt væk, fordi der skal være plads til 305 sæder. Det er 27 flere end på den gamle. Vi skal også tænke i andre baner, hvor de forskellige ting er placeret henne. Kaffekander, ekstra servietter. Isterninger. I Airbus 330-200 har vi køleskab i de to galleyer, men på den nye kommer vores mad og madpakker i skuffer på trolleyen.

Naduk med checkliste, som skal krydses af, efterhånden som hun finder udstyret

“Det er længe siden, at jeg har haft to flytyper at veksle imellem. Man skal lige omstille sig op i hovedet. Det er sjovt at være på et nyt fly, og vi glæder os til at få rutinen, og at flyet bliver en del af dagligdagen.”

Faktaboks
Air Greenlands nye flytype A330neo har plads til 305 passagerer og skal flyve atlantruten mellem København og Kangerlussuaq alle dage undtaget på torsdage. 

Flytypen har de nye Rolls-Royce Trent 7000 motorer og har dermed både et mindre brændstofsforbrug og kan flyve på biobrændstof, som Air Greenland har forpligtet sig til at bruge. 

Ved hver flyvning vil der være 5 procent bæredygtigt brændstofsblanding, hvilket vil mindske CO2-udledningen til 25 procent per sæde.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev