Jettime skal den kommende sommersæson flyve ACMI for SAS. Jettime forventer, at cirka 40 piloter og kabineansatte kommer til at arbejde på SAS-flyvningerne.
Jettime og SAS har indgået en ny ACMI-aftale, og når sommersæsonen begynder i slutningen af marts, vil omkring 40 piloter og kabineansatte i Jettime dagligt være dedikeret til SAS-flyvningerne.
Piloterne og de kabineansatte i Jettime vil fortsat flyve i Jettime-bemalede fly og i Jettime-uniform, men vil få uddannelse i SAS-procedurer.
Nogle dage vil antallet af piloter og kabineansatte på SAS-flyvningerne være højere end 40, da der kan forekomme seks sektorer på en dag.
”Vores cabin crew uddannes i SAS-procedurer og servicekoncept, ligesom Jettimes piloter og kabineansatte skal anvende SAS’ interne digitale løsninger ombord for at give passagererne en så autentisk SAS-oplevelse som muligt tilsat lidt Jettime-charme,” siger Birthe Madsen, der er VP Management Support i Jettime.
Fire ud af ti Jettime-fly til ACMI
ACMI står for Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance og er en aftale mellem to flyselskaber, hvor et selskab leverer et fly, besætning, vedligeholdelse og forsikring til et andet luftfartsselskab, der betaler for servicen samt omkostningen til brændstof og andre afgifter.
Den kommende sommersæson vil fire ud af Jettimes ti fly i produktion være optaget med ACMI-flyvninger. Jettime skal også flyve ACMI for Air Greenland, hvor selskabet ugentligt skal flyve fem gange fra København og en gang fra Billund til Kangerlussuaq.
Ifølge Birthe Madsen giver ACMI-aftalerne Jettime bedre mulighed for at tilpasse sig markedet, hvor der ofte kan være økonomiske risiko forbundet med charterflyvninger.
”Jettime har mange års erfaring inden for to forretningsområder: ACMI og charterflyvning. De to typer af produktion giver Jettime en fleksibilitet i forhold til udefrakommende vilkår, der påvirker udbud og efterspørgsel på for eksempel ferierejser, og det er en større andel end tidligere,” siger Birthe Madsen.
Genoptager samarbejde med gamle Jet Time-kunder
Jettime flyver charter for blandt andet Tui, Bravo Tours og Club La Santa Sport og vil i sommersæsonen operere med fly fra København, Billund, Aalborg og Helsinki samt en del regionale lufthavne i Sverige og Finland.
Jettime genopstod efter Jet Times konkurs i sommeren 2020, og det gamle Jet Time udførte ligeledes ACMI-opgaver for SAS, Air Greenland og Norwegian. Jettime har således genoptaget samarbejdet med flere af deres tidligere kunder.
”Vi har investeret tid og ressourcer i at generhverve IOSA-certificeringen, som ydermere kvalitetsstempler vores arbejde med flight safety, og som er et krav for at flyve for blandt andet SAS. Det er fortsat Jettimes mål at kunne levere ACMI-kundernes servicekoncept mindst lige så godt, som de selv kan, og vi har prøvet det mange gange tidligere blandt andet for Transavia og British Airways,” siger Birthe Madsen.