Jettime ansætter nye piloter, men forventer også svære tider for charterbranchen

Charterselskabet Jettime forventer at ansætte 28 nye piloter i det kommende år, men er bekymrede for efterspørgslen i 2023. ”Vi skal være heldige og fleksible, hvis vi kommer igennem med et plus på bundlinjen,” lyder det fra selskabet i et interview med Fagbladet Luftfart.

Det danske charter- og ACMI-selskab Jettime skal ansætte 28 nye kaptajner og styrmænd til selskabets base i København.

Selskabet er i øjeblikket i gang med pilot assesments og forventer, at de nye piloter bliver ansat og trænet i første halvdel af 2023.

”Vi skal ansætte både kaptajner og styrmænd. Vi har opgraderet alle de styrmænd, vi kan internt, og derfor ansætter vi nu også direct entry kaptajner,” siger Birthe Madsen, der er VP Management Support i Jettime.

De første nyansatte piloter vil være klar til at flyve i marts 2023.

Særlig pilot-type er vigtig

Jettime har fået mere end 350 ansøgninger til pilotstillingerne, og ansøgerne har tidligere arbejdet for blandt andet Norwegian, Primera og det første Jet Time. 

”Det er en rigtig god situation. Vi har kunnet vælge og kunnet tage de bedste. Det har ikke nødvendigvis været afgørende, hvilke kandidater der har fløjet flest timer. Vi går også op i, at de passer ind i den kultur, vi har i Jettime. De skal have kvalifikationerne, men vi er også interesseret i personen bag,” siger Birthe Madsen.

”Vi vil gerne have piloter, der ikke er for selvhøjtidelige. De skal gerne have lidt humor og et glimt i øjet. De bliver en del af et team, og de er ikke isoleret i cockpittet. De er en del af hele oplevelsen for gæsterne ombord, så de skal være udadvendte og kunne lide at tale med mennesker og interagere med både kabinen og vores gæster,” siger Birthe Madsen.

Nye sorte skyer på vej

Jettime flyver i øjeblikket med det, der svarer til ni fly, men forventer at have 11 fly i flåden til sommersæsonen 2023. I sommeren 2022 havde selskabet otte fly i flåden.

Selvom det umiddelbart lyder som positive tegn, at Jettime udvider flåden og ansætter 28 nye piloter, er der dog også nye udfordringer på vej for charterbranchen.

Birthe Madsen fortæller, at Jettime frem til jul har en stor mængde flyvninger, men at efterspørgslen falder fra januar. Samtidig får Jettime indikationer fra tour-operatørerne på, at chartergæsterne er afholdende med at booke rejser for langt frem i tiden.

”Coronaskyerne er blevet erstattet af nye sorte skyer. Den gode sommersæson, vi har haft, med fyldte fly og gode priser var et efterspil af corona. Folk ville ud at rejse. Den positive effekt er aftaget nu, og efterspørgslen er faldende. Krigen i Ukraine har skabt usikkerhed, og nu slår stigende inflation og energipriser igennem. Folk er usikre på, hvor store regninger de får, og derfor er de tilbageholdende med at booke rejser. Samtidig gør den stigende pris på brændstof, at rejsen bliver dyrere, og det hjælper ikke på efterspørgslen,” siger Birthe Madsen.

Forventer fald for sommeren ’23

Jettime skal efter planen flyve for blandt andet Tui, Bravo Tours og Club La Santa Sport det kommende år, men tour-operatørerne har mulighed for at annullere kontrakten med Jettime under visse betingelser, hvis ikke de sælger nok rejser.

Birthe Madsen fortæller, at Jettime som udgangspunkt forventer en lavere indtjening den kommende sommer i forhold til sommeren 2022.

”Vi har haft et godt første år. Det er gået bedre end forventet, men den fest er forbi nu. Den stoppede ret brat. Vi har ikke store forventninger til det regnskabsår, der startede den 1. oktober. Vi skal være heldige og fleksible, hvis vi kommer igennem med et plus på bundlinjen. Corona gjorde, at vi planlagde en dag ad gangen, og vi er blevet robuste som branche, så der skal noget til at ryste os, men vi er bekymrede,” siger Birthe Madsen.

Hun fortæller, at selskabet har arbejdet på at mitigere den økonomiske risiko ved charter-flyvninger ved også at lave kontrakter på ACMI-flyvninger. 

Jettime har blandt andet en kontrakt med Air Greenland og skal flyve fra København fem dage om ugen og Billund til Kangerlussuaq en gang om ugen.

”Jeg er ikke alt for optimistisk, men vi klarer den. Vi er en korkprop, der hopper, og vi har nogle gode medarbejdere, der er med os. Både piloterne og alle vores andre medarbejdergrupper. Vi rykker sammen i flyet, når der er behov for det. Vi er ret gode til at være kreative og finde løsninger.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev