Det har været en travl sommer for de danske kabineansatte. Danskerne er valfartet på ferie, og mange kabineansatte har især oplevet mangel på kolleger i kabinen og i lufthavnene.
Allerede inden sommerferien gik i gang, stod det klart, at sommeren ville blive travl for de ansatte i luftfart. Mange selskaber og lufthavne kunne ikke hurtigt nok tilpasse sig den store efterspørgsel på flyrejser, som opstod, i takt med at de fleste lande droppede corona-restriktionerne.
Fagbladet Luftfart har talt med nogle af de kabineansatte, der har håndteret denne usædvanlige luftfartssommer. De melder om mangel på både kabineansatte og luftfartspersonale og fortæller, at sygdom i kabinen lynhurtigt har lagt ekstra pres på de tilbageværende. Samtidig har det været svært at få fridage. Men de fortæller også, at det trods travlhed har været en god sommer med positiv stemning, og at passagererne har været glade for at komme ud at flyve.
SAS Link – Presset af forsinkelser, men passagererne har taget det pænt
SAS Link har overordnet haft en travl, men god sommer, fortæller Sebastian Plindstrup Kolagar, formand for kabineforeningen i SAS Link. Den største udfordring var sommerferieplanlægningen.
”Planlægningen havde været fin, hvis ikke vi havde været ramt af efterårssygdomme. Vi har manglet mandskab, fordi folk var syge med corona, forkølelse og øreproblemer, men vi er lykkedes, og vi har hjulpet hinanden,” siger Sebastian Plindstrup Kolagar, der fortæller, at de har været presset af forsinkelser.
”Passagererne har taget det pænt. De har været forstående over for, at vi ikke kan gøre noget ved, at der ikke må være flere fly i luftrummet. Skandinaver er et relativt nemt folkefærd at have med at gøre,” siger Sebastian Plindstrup Kolagar.
Han fortæller, at de har oplevet, at der har været pres på den europæiske luftfart.
”I Italien har der været store problemer. Folk har stået længe i kø, og der har ikke været nok groundpersonale. Der har været ATC-problemer og restriktioner på, hvor mange fly der må være i luften, så vores slottider er blevet ændret og skubbet. Det betyder, at vi har fået længere dage, end hvad vi var scheduleret til.”
Cityjet – Det var lige før passagererne kyssede flyvemaskinen
Cityjet var også ramt af sygdom i kabinen hen over sommeren, fortæller Marian Raun, formand for Cityjets kabineforening.
”Mange kolleger har været ramt af corona, og vi har mange sygemeldinger. Vi kan mærke, at kollegerne er lidt trætte. Vi kan også mærke, at operations er presset af, at vi mangler rigtig mange folk. Folk har under corona fundet ud af, at de godt kan leve uden luftfart. De vil ikke tilbage til luftfart, for forholdene i luftfart er ikke, hvad de har været,” siger Marian Raun.
Marian Raun fortæller, at passagererne har opført sig ordentligt, selvom det har taget dem længere tid at komme igennem sikkerhedskontrollen.
”Passagererne har været glade og taknemmelige for at komme ud og flyve,” siger Marian Raun.
SAS Connect – God stemning, men man kan godt blive nødt til at sælge en fridag
Bestyrelsesmedlem i SAS Connect, Anders Rømer, fortæller, at der generelt har været en positiv stemning hos de kabineansatte i SAS Connect.
”Vi er glade for, at vi er tilbage igen. Selvfølgelig har vi været pressede, men den frustration, der kan være, kommer ud på en ordentlig måde. Vi tager det sammen i kabinen, med bestyrelsen og med medlemmerne. Overordnet er der en tro på, at SAS Connect bliver rigtig godt,” siger Anders Rømer.
”Det har været en travl sommer, og vi er i gang med noget helt nyt. Man kan blive kaldt ud i sidste øjeblik, og vi kan godt mærke, at vi mangler folk. Jeg er flere gange blevet ringet op, fordi der har været sygemeldinger, så jeg har solgt fridage de sidste to dage,” siger Anders Rømer, men peger også på, at en anden gruppe luftfartsansatte har været særlig hårdt ramt.
”Groundpersonalet har været pressede. Når de kommer til os, og vi skal have flyet af sted, kan vi mærke, at de er underbemandede, og at de har modtaget desperate passagerer, så kæmpe respekt til dem,” siger Anders Rømer.
Air Greenland – Mangel på sommerfugle og svært at få fridage og tid til bestyrelsesarbejde
Air Greenlands kabineansatte har også haft en travl sommer på baserne i Danmark og Grønland, fortæller Naduk Themotheussen, formand for kabineforeningen i Air Greenland.
”I Grønland har vi været udfordret vejrmæssigt med ændringer i schedules og forsinkelser. I Danmark har vi haft udfordringer med at finde nok sommerfugle. Vi har også været ramt af corona i kabinen hen over sommeren,” siger Naduk Themotheussen.
De kabineansatte i Air Greenland oplever også, hvordan manglen på groundpersonale påvirker deres passagerer.
”Vi har passagerer, der er tjekket ind tre timer før afgang, men kommer halsende lige på minuttet, fordi der har været lange køer i security. Vi oplever frustrationer fra dem, men ikke mere end normalt.”
Samtidig har de kabineansatte svært ved at få fridage. Selskabet vil gerne give dem, men kan ikke, fordi der mangler personale, fortæller Naduk Themotheussen. Det har også betydet, at kabineforeningens bestyrelse ikke har kunnet få fagforeningsdage hen over sommeren, fordi der ikke var nok mennesker til at fylde produktionen.
”Vi mangler hænder, og det er svært at få fridage. Vi har været presset på den måde, at når der var for mange sygemeldinger, ringer OP rundt for at spørge om, de må købe fridage. Og når vi ikke kan få fagforeningsdage, betyder det, at vi halter os lidt igennem bestyrelsesarbejdet, fordi vi ikke har en dag til et bestyrelsesmøde, hvor vi kan sætte fingeren på pulsen og se, hvad fokuspunkterne skal være.”