Pilotkrise i SAS – ikke længere piloternes førstevalg

Mens flere og flere piloter søger til Norwegian, Sunclass og Jettime, oplever SAS problemer med at rekruttere. Arbejdsvilkårene i SAS er ikke gode nok, lyder kritikken fra flere piloter, der ønsker at udtale sig anonymt.

“SAS ansætter i vildskab,” siger en pilot til mediet Finans, som i en artikel sætter fokus på den pilotmangel, SAS oplever i øjeblikket.

10 anonyme kilder, der ikke tør stå frem med navn og titel af frygt for repressalier, samt tidligere SAS-kaptajn og forhenværende formand for Dansk Pilotforening Lars Bjørking fortæller, at selskabet har problemer med at rekruttere erfarne piloter. Arbejdsvilkårene er simpelthen ikke gode nok, lyder kritikken.

”I gamle dage var SAS nummer et. Det gjorde, at SAS kunne støvsuge markedet for de piloter, som man helst ville have. Og så kunne de andre deles om resten. Men den position begyndte allerede at smuldre, mens jeg var i selskabet,” siger Lars Bjørking til Finans.

I stedet vælger piloter med de rette profiler i højere grad at gå til Norwegian, Sunclass og Jettime, hvor arbejdsforholdene gør, at man kan få privatlivet til at hænge sammen. Det billede kan forbundssekretær i FPU Kasper Svendsen godt genkendende.

“Jeg forstår sagtens piloterne i SAS. Flere og flere piloter søger til de selskaber, hvor god løn og respekt for de ansattes fritid er i højsædet. Når vi i FPU forhandler overenskomster på plads, er det enormt vigtigt, at piloterne kan se sig selv have et privatliv ved siden af arbejdet,” siger han til Fagbladet Luftfart.

Norwegians kommunikationschef, Sara Neergaard, peger i Finans også på, at det er gode lønforhold og work/life-balance, som får flere SAS-piloter til at søge mod Norwegian.

“Det er fagforeningens ansvar at sikre gode arbejdsforhold for medlemmerne”

I artiklen i Finans fremgår det også, at SAS lægger et stort pres på deres piloter.

“Man presser piloterne – styrmand og kaptajn – mere, end godt er. Jo, man holder sig inden for det lovlige, men jeg synes, at SAS optimerer langt ud over det tilladelige,” siger en anonym pilot.

Kasper Svendsen har også oplevet selskaber, der ikke ser flyvehviletidsbestemmelser (FTL) som en begrænsning, men derimod et mål. Og det er helt forkert, mener han.

“Som fagforening er vi i FPU meget opmærksomme på, hvis selskaberne forsøger at presse vores medlemmer. FTL’en skal overholdes, medlemmernes rettigheder skal beskyttes, og det er vi med til at sørge for,” siger han til Fagbladet Luftfart.

“Jeg forstår godt, hvis SAS-piloter gerne vil søge videre til Norwegian, Sunclass eller Jettime. De har nogle fornuftige overenskomster, som både de ansatte og selskaberne kan se sig selv i. Det er fagforeningens ansvar at sikre gode arbejdsforhold for medlemmerne, og for os er det helt centralt, at det er piloter, som forhandler på vegne af piloter med støtte fra FPU. På den måde får vi de mest optimale aftaler for vores medlemmer.”

Skuffelse over arbejdsforhold blandt SAS-piloter

Det er både piloter i SAS, SAS Link og SAS Connect, som er skuffede over deres arbejdsforhold, skriver Finans. Piloterne fortæller til mediet, at de arbejdsforhold, de blev lovet, ikke overholdes i praksis. For eksempel er nogle blevet lovet base ét sted, men ender i et helt andet land. Alt det medvirker til, at privatlivet ikke kan hænge sammen, mener piloterne.

De fortæller også om et Crew Control, der kimer piloter ned for at få dem til at sælge fridage, så scheduleringen hænger sammen.

I et svar til Finans siger pressechef for SAS i Danmark, Alexandra Lindgreb Kaoukji:

“SAS kan ikke genkende den beskrivelse, der fremlægges i disse anonyme udsagn (…) Med København som vores globale knudepunkt for Skandinavien er det vigtigt, at vi tilbyder maksimal kapacitet hen over sommeren, og vores kolleger på tværs af SAS forstår og bakker op om dette.”

Finans er bekendt med de anonyme piloters identitet.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev