Sidste uge indgik CityJet Pilot Union (CPU) aftale om ny overenskomst. Piloterne kan nu se frem til en moderniseret lønskala, mere pension, frivillig standby på udestation og en ny seniorordning
Det tog sin tid – knap 24 timer. Men nu er aftalen om en ny treårig overenskomst forhandlet på plads mellem piloterne i CityJet og selskabet.
”Vores medlemmer ønskede at få en ny lønskala, som kan være med til at fastholde piloter i selskabet. Det er vi tilfredse med at have fundet en fælles løsning på,” siger formand for CPUs lokalforening Peter Hjort.
Sammen med FPU-formand Thilde Waast og tillidsvalgte Anders Moesby og Victor d’Hermilly forhandlede han inde i Dansk Industri på vegne af piloterne.
Farvel til selvbetalt bonding og typerating
De højere løntrin for allerede ansatte piloter finansieres ved, at fremtidige styrmænd starter på en lidt lavere løn. Startlønnen vil stadig ligge over markedsstandarden. Derudover får piloterne en procent mere i pension – kaptajnerne må dog vente til 1. april 2026 – og en forhøjelse af fritvalgsordningen. Og så bortfalder egenbetalingen på bonding og typerating, hvilket modregnes i grundlønnen.
”Det har været en principsag for os, at piloter ikke skal betale for deres egen bonding og typerating,” siger Thilde Waast, som samtidig roser CPUs tillidsvalgte for deres stærke indsats i forhandlingerne.
Den nye aftale betyder også, at standby på udestation nu bliver frivillig og at der indføres en ny seniorordning, som gør det muligt at gå ned i tid – 14 fridage om året – for de piloter, der er fem år fra pensionsalderen.
Det var HR-direktør i CityJet, Konstantinos Bitsiaras, som forhandlede på den anden side af bordet, og han beskriver aftalen som bæredygtig for alle parter.
”Forhandlingsprocessen var ansvarlig og konstruktiv, og den nye overenskomst tilgodeser både piloterne og selskabet,” siger han.
Den nye aftale skal til afstemning hos CPU-medlemmerne til april. Også kabinen i CityJet har netop indgået ny aftale om overenskomst.