Piloterne i Atlantic Airways (FAPA) har i marts forhandlet ny overenskomst på plads. Den gælder i to år og er fair for begge parter, siger FAPAs formand Hans Christian Petersen.
I den nye overenskomst mellem pilotforeningen FAPA og Atlantic Airways, som blev skrevet under i marts og gælder frem til den 1. april 2027, har FAPA blandt andet fået indført jævnlige møder med ledelsen.
”I stedet for at vi og ledelsen samler til bunke og gemmer alle de forhold, vi er utilfredse med, til næste overenskomstforhandling, kan vi nu løbende diskutere de ting, som rører sig,” siger FAPA-formand Hans Christian Petersen.
Dertil kommer, at der er justeret på scheduleringen i de travle sommermåneder, puljedage står bedre beskrevet og ferietillægget er hævet til 1,5% for piloter på den den danske base.
”Den nye toårige aftale er en god og fair platform for alle parter.”
Lønnen faldt på plads sidste år under de nationale færøske forhandlinger, og den stiger med henholdsvis 4,32% og 3,87% i 2025 og 2026.
Stabilitet er vigtig for den færøske befolkning
Udover forbedrede forhold for piloterne er overenskomsten med til at bringe stabilitet til færingernes flyselskab.
”Vi har et folkeligt ansvar for at holde Atlantic Airways, som de facto er vores nationale flyselskab, flyvende, og derfor er vi glade for den stabilitet, som overenskomsten er med til at sikre,” siger FAPA-formanden.
Piloterne er stolte af at forbinde færingerne med resten af verden, og det handler om at servicere den færøske befolkning bedst muligt, fortæller Hans Christian Petersen. Den indstilling og indsats kan man se, at færingerne anerkender, når de booker billetter.
”Færingerne har været supergode til at støtte os ved at flyve med os frem for vores konkurrenter,” siger han og fremhæver, at Atlantic som de eneste opererer året rundt.
”SAS flyver kun i turistsæsonen, når der er mange passagerer og vejrforholdene er gode. De skummer fløden så at sige. I Atlantic betjener vi befolkningen, også når passagerantallet daler og vejret driller i efterårs- og vintermånederne.”
Langt væk, men tæt på
Der er 1.400 kilometer, et ocean og en god portion sidevind mellem Danmark og Færøerne, men trods afstanden trives fællesskabet og solidariteten med de danske lokalforeninger i FPU, fortæller FAPA-formanden.
”For os er det vigtigt at have et luftfartsfællesskab i FPU. Heroppe har vi ikke så mange andre at sammenligne os med, og gennem FPU får vi et godt fagligt indblik i, hvad der rører sig i resten af branchen – også når vi forhandler overenskomst. Og jo flere vi er, desto stærkere står vi.”
Overenskomsten gælder kun medlemmer af FAPA og FPU, og den løber frem til 1. april 2027.