Sára Eysturoy var både redder, svejser og film-assistent, inden hun i 2019 begyndte som kabineansat i Atlantic Airways. I 2024 blev hun formand for kabineforeningen Súlan, og blandt hendes succeser som kabineformand er den solidaritet, som de kabineansatte udviste strejkende luftfartskolleger, kort efter hun blev formand. I en ny serie sætter Fagbladet Luftfart fokus på FPUs tillidsvalgte.
Hvad er din største succes som tillidsrepræsentant?
Det har altid interesseret mig at gøre en forskel og hjælpe folk. Interessen steg kun, da vi skulle til at forhandle vores overenskomst på plads. Der kunne jeg mærke, at arbejdet gav endnu mere mening, fordi vi selv havde indflydelse på vores arbejdsvilkår.
Kort tid efter jeg blev valgt som formand for Súlan [lokalforening for kabinen i Atlantic Airways], begyndte arbejdernes fagforening på Færøerne, som inkluderede vores rengøringsteam og ground crew, en seks ugers strejke. Den situation havde vi aldrig stået i før, og fordi samfundet på Færøerne er ret lille og alle kender hinanden i luftfartsbranchen, var det virkelig komplekst at navigere i.
I solidaritet med vores kollegaer overtog vi i Súlan ikke de strejkendes arbejdsopgaver. Den beslutning er jeg stolt over, men det var noget af en ilddåb. Og vi havde løbende kontakt med FPU-formand Thilde Waast og vores advokater om, hvad vi skulle gøre.
Når du ikke flyver eller laver tillidsarbejde, hvad laver du så?
I øjeblikket bygger jeg sammen med min kæreste og toårige datter vores hus i Torshavn om.
Inden jeg begyndte at flyve, arbejdede jeg som svejser på det færøske skibsværft MEST. Derudover var jeg frivillig redder i Færøernes redningstjeneste i mange år. Jeg er stadig med i organisationen, men det er svært at få det til at hænge sammen med mit arbejde i flyvebranchen.
Redningstjenesten fungerer som en slags ambulance for de små bygder. Vi henter folk, der er kommet til skade og sejler dem i vores speedbåd til hospitalet i Torshavn.
Vi sejler også ud til skibe, som er i problemer. For nogle år siden kolliderede et cargo-skib med en lille båd. Det var en af de hårdeste opgaver, jeg har været på. To personer faldt ombord. Vi reddede den ene, men fandt desværre aldrig den anden.
Tillidsvalgte i fokus
FPUs tillidsvalgte spiller en nøglerolle i medlemmernes arbejdsliv. I denne serie fortæller vi deres historier: Hvem er de? Hvad brænder de for? Og hvordan arbejder de for at sikre bedre vilkår i luftfarten?
Kender du en tillidsvalgt, som vi skal sætte fokus på? Så skriv til knn@flyvebranchen.dk
Kan du fortælle noget overraskende om dig selv, som dine medlemmer ikke ved om dig?
Jeg gik i to år og holdt på en ret stor hemmelighed.
Den nyeste James Bond-film ”No Time to Die” blev filmet på Kalsoy i det nordlige Færøerne, og jeg arbejdede på produktionen som assistent. På grund af corona blev premieren udskudt igen og igen, og jeg måtte i al den tid gå med hemmeligheden om, at James Bond dør i slutningen af filmen.
Det var en kæmpe oplevelse at arbejde på filmoptagelserne. Budgettet var noget større end på de små færøske filmproduktioner, jeg havde arbejdet på inden. For eksempel insisterede instruktøren på at få sat en Nespresso-maskine op på settet. Det krævede så bare også en benzingenerator, fordi der var ikke strøm oppe på den bjergtop, hvor vi filmede.
Har du et godt råd til nye kollegaer?
Ingen har lyst til at tænke på, at ens hus måske en dag brænder ned. Alligevel tegner de fleste af os en forsikring. På samme måde er det de færreste, der tænker, at noget kan gå galt, når man får et nyt job. Derfor føler nogle, at et fagforeningsmedlemsskab er unødvendigt.
Men i virkeligheden er det en rigtig vigtig forsikring at have. Luftfart er en dynamisk branche, og det er godt at have en fagforening, som kan hjælpe, hvis man kommer i problemer. Og i Súlan står vi fast på, at vi kun hjælper dem, som er medlemmer.