Sådan skaber man et team og håndterer sure passagerer: Kabinechef deler sine bedste tips

Som kabinechef i Norwegian lægger Jimmy Thomasson vægt på at skabe en god stemning blandt crew. I denne Q&A fortæller Jimmy Thomasson blandt andet om altid at bede sure passagerer forklare, hvorfor de er sure, og hvorfor han ikke synes, at en hård dag er et problem.

Hvornår og hvorfor besluttede du dig for at blive kabinechef?

Jeg har arbejdet i Norwegian i 13 år. Efter fire år besluttede jeg mig for at søge stillingen som kabinechef.

En kabinechef kontrollerer hele dagen og påvirker, hvordan vi har det på arbejdet. Nogle gange oplevede jeg, at der kom en kabinechef om morgenen og sagde: “Jeg er så træt i dag,” og så blev vi alle trætte.

Jeg tænkte, at jeg kunne gøre det lidt bedre. At jeg kunne skabe en stemning, hvor alle er glade. Vi skal selvfølgelig gøre vores arbejde, men det skal være sjovt, og vi skal også have det rart.

Hvordan bliver man kabinechef?

Det var den hårdeste dag i mit liv. Man skal gennem en test, hvorefter man går ind i en flysimulator, en mockup. Her gennemgår man emergency procedures, mens en gruppe tester dig i det hele.

Bagefter er der et interview, hvor de blandt andet spørger ind til, hvordan du har det. Vi havde én chef, som var rigtig sød, men med et stoneface, så han var svær at læse. Det var det hårdeste.

I interviewet taler man om, hvem man er som person, og man laver en personlighedstest.

Samme dag fik vi at vide, om vi var bestået. Det var få dage før juleaften, og de sagde: “Vi har en julegave til dig.”

Jeg begyndte næsten at græde og spurgte: “Må jeg give jer en krammer?”

Er der en korrekt personlighed for en kabinechef?

Nej, jeg tror, at de har brug for mange forskellige typer mennesker, men nogle passer ikke til rollen.

Har du nogen forbilleder blandt de kabinechefer, du har arbejdet sammen med?

Man kan mærke erfaringen hos de gode kabinechefer. De er dygtige til at læse mennesker og håndtere stress. Hvis én i crewet laver en fejl, tager de det op med personen privat i stedet for at skælde ud foran alle. Det er vigtigt at gøre det ordentligt, for vi er stadig kolleger.

Jimmy Thomassons bedste råd til at være en god kabinechef

Lyt til dit crew – de skal ikke være bange for at komme til dig

Hvis der er problemer med en kollega, så tag vedkommende til side

Hvis der er konflikter, så tag dem ikke op foran passagererne

Prøv altid at være positiv

Vær opdateret på al information – turbulens, manualer osv.

Husk at tjekke begge køkkener ombord og spørge: "Har I brug for noget?"

Del arbejdsbelastningen – selvom du er kabinechef, skal du kunne tage del i crewets opgaver

Hvordan adskiller jobbet sig fra at arbejde som almindelig kabineansat?

Man er mere “på”. Man skal hele tiden holde styr på alt, men også stole på sine kolleger. De har fået samme træning og kan arbejde på samme måde.

Når jeg arbejder som almindelig kabineansat, kan jeg slappe lidt mere af. Hvis der opstår en diskussion med en passager, bliver kabinechefen tilkaldt, og vi taler med kaptajnen om det. Kabinechefen har den tætteste kommunikation med flight deck.

Hvordan ser en typisk dag som kabinechef ud?

Vi mødes en time før afgang og taler om, hvordan servicen skal være. Det afhænger af, hvor lang flyvningen er. Hvis vi har en lang flyvning, taler vi om, hvor ofte vi går med service, og om vi har taxfree og duty-free salg. Piloterne informerer os om turbulens og eventuelle passagerforhold.

Vi gennemgår mad-preorders og emergency-spørgsmål. Hver 15. dag får vi en ny liste med en popquiz, som vi skal svare på.

Hvordan arbejder du med at skabe et godt samarbejde i besætningen?

Jeg siger altid: “Vi er et team, og du kan altid komme til mig.”

Man skal ikke være bange for at henvende sig til sin kabinechef. I nogle selskaber har de et stærkt hierarki, men det skal ikke være sådan. Hvis man er bange for at tale med sin teamleder, bliver vigtige ting ikke sagt højt.

Som kabinechef skal man enten have den nødvendige viden eller vide, hvor man finder den. Man opnår mere tillid, når man kender tingene.

Jeg prioriterer at skabe en god stemning. Det er noget, som jeg altid vil fokusere på. Det skal være sjovt, og jeg smiler meget. Man skal være komfortabel i sig selv, for hvis man virker usikker, bliver hele teamet usikkert.

Mange møder op på arbejde og er trætte. Hvis jeg ser nogen, der ikke har det godt, tager jeg dem til side. Nogle vil tale om det, andre vil ikke, men det er vigtigt at være opmærksom og se sit crew.

Hvilke udfordringer oplever du som kabinechef?

Jeg synes ikke, at en hård dag er et problem. Vi skal bare være mere løsningsorienterede. Det er vores job, og det er ikke det nemmeste arbejde. Vi håndterer mange mennesker hver dag, så man kan ikke være utålmodig eller for følsom.

Hvis man bliver irriteret, hver gang en passager siger noget dumt, bliver det en hård dag. “Water off a duck’s back.” Man skal forstå, at det ikke er dig, de er sure på. Passagerer kan være triste, stressede eller sultne. De er ikke sure på dig personligt.

Jeg har haft passagerer, der har sagt: “Du er en fucking idiot.”

Jeg spørger altid: “Kan du forklare hvorfor?”

Jeg forstår godt, hvorfor det sker. De er stressede, måske forsinkede og skal videre. Stress hænger ofte sammen med irritation.

Hvordan har du udviklet dig som kabinechef i dine ni år i rollen?

Jeg er blevet meget mere selvsikker og rolig. Måske er det alderen, men det er også rollen, der har udviklet mig. Man bliver nødt til at håndtere situationer, man ikke er komfortabel med, og hver gang man gør det, vokser ens selvtillid. Jo mere erfaring, jo mere sikker bliver man.

For eksempel havde jeg aldrig håndteret en situation, hvor en passager blev syg ombord, inden jeg blev kabinechef. Men efter tre måneder som kabinechef oplevede jeg otte syge passagerer på én dag. Det gav mig så meget erfaring. Man ved ikke, hvordan man reagerer, før man står i situationen.

Man bliver ikke den bedste kabinechef fra dag ét. Der er altid kolleger med mere erfaring, og det er helt i orden at spørge dem til råds. I denne branche er der så mange erfarne folk, og selvfølgelig må du spørge. Det viser også, at du lytter til dit team.

Vil du fortsætte i rollen?

Helt klart! Jeg elsker det. Jeg elsker at planlægge arbejdsdagen og skabe den rette stemning i crewet. Det er sjovt, og jeg kan godt lide ansvaret.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev