Af Anders Mark Jensen, Næstformand FPU
Det er på tide, at flyselskaberne finder den nødvendige respekt for deres ansatte frem. Det mener FPU’s næstformand Anders Mark Jensen, der peger på de seneste års kriser og forringede arbejdsvilkår som de primære frustrationer for de ansatte i luftfart.
Piloter og kabineansatte er ved at have fået nok. Grænsen for den manglende respekt for deres arbejde er overskredet for længst, og situationen kan ikke blive ved.
De flyvende har udvist en ekstraordinær fleksibilitet over for deres arbejdsgivere de seneste år uden at få hverken tak eller kompensation den anden vej. Der mangler kort sagt respekt for deres arbejde. Det burde på ingen måde burde komme bag på selskaberne, at en hel gruppe ansatte er færdige med at tage til takke med flere opgaver og færre kollegaer til samme løn.
Vi ser allerede nu, hvordan frustrationerne stiger blandt de europæiske flyvende, der oplever, hvordan selskaberne er kommet ovenpå efter corona-krisen, uden at det udmønter sig i bedre arbejdsvilkår for deres ansatte. Det kan ende i rent kaos, hvis ikke flyselskaberne tager sig sammen og belønner de medarbejdere, der knokler for dem.
Vi er alle sammen gået ind i luftfartsbranchen med åbne øjne, og hvis der opstår en krise, yder piloter og kabineansatte altid det ekstra for deres arbejdsplads. De er stolte af at være i luftfart, og derfor har de accepteret at give lidt mere af deres frihed for at fortsætte hverdagen i luftfart.
Desværre har virkeligheden vist, at branchen på mange fronter er under et konstant pres, og udviklingen har stort set altid haft negative konsekvenser for de ansatte.
Selv de mest loyale kan få nok
Da coronakrisen kom, stod de ansatte i forreste række og skulle udvise fleksibilitet. Frygten for at miste ens arbejde blev større og større, samtidig med at man skulle huske at gøre det ekstra for selskabet, for krisen kradsede. Det samme gjorde de under finanskrisen, og ja, faktisk under alle kriser.
Nu står vi i stedet i en decideret rekrutteringskrise med mangel på arbejdskraft. Alligevel er beskeden til rigtig mange flyvende stadigvæk, at de skal løbe lidt hurtigere under et tungere pres, løse lidt flere opgaver og være mere fleksible. For der mangler jo kollegaer.
Men det er på ingen måde holdbart i længden.
Indtil vi begynder at se respekt for de ansatte og en anerkendende ledelse, tror jeg ikke, at flyselskaberne kan holde på deres ansatte. Jeg ser mange negative konsekvenser for selskaberne på sigt. Flyselskaberne vil miste know how, og de vil få frustrerede medarbejdere, der ikke på samme måde vil være klar til at gå den ekstra mil, når krisen igen rammer – og det ved vi, at den gør i luftfart.
Luftfart har brug for en mere nærværende og moderne ledelsesstil, der ikke kun beror på de ansattes samvittighed og ønske om at blive på vingerne. Selv de mest loyale, overbærende og glade ansatte i luftfart kan få nok, og de har krav på respekt på lige fod med alle andre.
Så hermed en opfordring til arbejdsgiverne – udvis respekt og gør, hvad I kan for at gøre de flyvendes hverdag så smidig så mulig. Det vælter ikke budgettet at sige ordentlig tak og udvise respekt over for sine ansatte. De fortjener i langt højere grad anerkendelse! Jeg tror langt hen ad vejen, at luftfart ville falde sammen, hvis ikke de ansatte løb så hurtigt og var så fleksible, som de er.