SAS bruger Ryanair til at transportere sine ansatte

SAS har brugt Ryanair til at transportere SAS-crew i deres arbejdstid. ’Absurd,’ lyder det fra FPU.

Piloter og kabineansatte fra SAS Connect er blevet fløjet med Ryanair i deres duty hour.

For eksempel er de i februar i år blevet fløjet med Ryanair på en passiv flyvning mellem Københavns Lufthavn og Gdansk. Det vil sige, at de iført SAS-uniformer er gået ombord på lavprisselskabets fly.

”Det virker helt ærligt absurd, at SAS bruger Ryanair. Mange af vores medlemmer har i deres privatliv taget et standpunkt om ikke at flyve med Ryanair på grund af arbejdsforholdene i selskabet. Nu bliver de så tvunget til at gøre det i arbejdstiden. Det er ret grænseoverskridende,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Det fremgår af Flighradar24, at Ryanair-afgangen mellem København og Gdansk opereres af Malta Air.

SAS har ikke ønsket at oplyse Fagbladet Luftfart, om også SAS’ flypersonale fra SAS SK og SAS Link flyves med Ryanair. SAS har ligeledes heller ikke ønsket at svare på, hvornår de er begyndt at bruge Ryanair.   

”Dele af vores SAS Connect-personale har ved nogle få lejligheder fløjet med Ryanair, når vi ikke har haft egne afgange, der dækker vores behov for besætningstransport,” lyder det i en kort kommentar fra SAS’ presseafdeling.

SAS: ’Bruger de flyselskaber, der er nødvendige’

Ryanair har ofte kritiseret SAS for den statsstøtte, som blandt andet SAS har modtaget under corona-krisen, og Ryanair har flere gange indgivet klager til EU-instanser over støtten.

Fagbladet Luftfart har spurgt SAS, om de ikke finder det problematisk at benytte et selskab, der løbende protesterer mod SAS’ corona-støtte. Det har SAS ingen kommentarer til.

Ligeledes har Fagbladet Luftfart spurgt SAS, om de mener, at Ryanair-ansattes løn- og arbejdsvilkår er gode nok til, at SAS-crew kan transporteres med Ryanair. Dette har SAS heller ikke nogen kommentar til.  

”Vi bruger de flyselskaber og forbindelser, der er nødvendige for at optimere vores personales tilgængelighed,” oplyser SAS’ presseafdeling.

Dette giver FPUs næstformand dog ikke meget for.

”Det må SAS simpelthen kunne planlægge sig ud af. Nu sidder vores medlemmer i deres SAS-uniformer ombord på Ryanair-fly. Det er et helt forkert signal at sende fra SAS’ side. Det ligner, at SAS blåstempler de vilkår, som de Ryanair-ansatte har, og der må vi altså bare sige, at vi som fagforening fortsat er dybt bekymrede over de vilkår, som især Ryanairs kabineansatte arbejder under,” siger Anders Mark Jensen.

”Samtidig virker det helt vanvittigt, at SAS benytter Ryanair, der så åbenlyst har gjort sit bedste for at sætte en kæp i hjulet på den støtte, der har reddet SAS som selskab. Det må SAS jo selvfølgelig selv om, men vi kan bare sige, at vi finder det forkasteligt, at vores medlemmer bliver sat i klemme her.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev