Overenskomst på plads efter halvandet år: Direktør forventer at skulle ansætte flere piloter

Piloterne i Offshore Helicopter Services Denmark (OHS) har stemt ja til en ny overenskomst. Direktøren forventer, at flere piloter skal ansættes, og at en overenskomst er med til at sikre stabilitet fremover.  

Helikopterpiloterne i OHS har stemt ja til den nye overenskomst, som er blevet forhandlet på plads mellem FPU og selskabet. Det sker, efter at de i mere end halvandet år ikke var dækket af en overenskomst.

Der arbejder i øjeblikket 20 piloter i OHS, og selskabets direktør håber, at overenskomsten vil bringe stabilitet. Samtidig forventer han, at selskabet skal ansætte flere piloter.

”Jeg er glad for, at overenskomsten er på plads. Forhandlingerne har stået på i rigtig lang tid, og det har været yderligere besværliggjort af, at vi har været under opkøb. Vi har nogle gode og kompetente piloter, og vi skulle gerne have flere af dem, når man tager energiforsyningssituationen i betragtning. Vi skal til at opskalere, og så er det rart at kunne sige, at vi har en overenskomst, der dækker hele vejen rundt,” siger Leif Wiuff, direktør i OHS.

Han kan endnu ikke oplyse, hvor mange piloter selskabet forventer at ansætte.

”Vi ser en stigende efterspørgsel, fordi Tyrafeltet skal genetableres. Der vil formentlig være nogle år med stigende aktivitet. Der er CO2, der skal fyldes op i hullerne derude, og der foregår eksperimenter og projekter, som gør, at vi kan sikre os aktiviteter. Det bliver vigtigt for os at kunne bevare fleksibilitet på de vagtordninger, vi har. Vores operationsvindue varer fra tidligt om morgenen til sen aften, og her gælder det om, at vi har en operation, der kan levere det, som kunden efterspørger.”

FPU: Aftale løfter nuværende vilkår

OHS flyver hver dag ca. 130 offshore-medarbejdere til og fra olie- og gasfelterne i Nordsøen. Selskabet flyver seks til otte afgange om dagen og kan på hver afgang have 16 offshore-medarbejdere med ombord.

Helikopterpiloterne var tidligere dækket af en overenskomst tegnet mellem FPU og helikopterfirmaet NHV, men den 1. januar 2021 overtog OHS driften, og helikopterpiloterne stod uden en overenskomst.

”Halvandet år er lang tid at gå uden overenskomst, og jeg er tilfreds med, at der nu endelig ligger en aftale efter meget lange forhandlinger. Overenskomsten løfter de nuværende vilkår, og jeg er glad for, at medlemmer har stemt ja, og at de også kan se sig selv i aftalen,” siger Thilde Waast, formand for FPU.

Håber på kontrakt på otte år

Overenskomsten kommer til at løbe i to år, og OHS har en femårig kontrakt på flyvningerne til Nordsøen. Leif Wiuff håber dog, at det vil blive lettere at forlænge kontrakten, nu hvor selskabet har en aftale på plads for piloternes vilkår.

Kontrakten skal i udbud, medmindre OHS bruger de optioner, der er i kontrakten. Det er aftaler, som gør at kontrakten kan forlænges op til en periode på otte år i alt, såfremt selskabet kan blive enige med kunden, der er TotalEnergies.

”Med en overenskomstaftale er mit håb, at vi får mulighed for at udnytte de optionerne i den kontrakt, vi flyver på. Så kan vi få ro på markedet i flere år frem. Der er ikke noget værre, end at kontrakten skifter operatør hvert femte år. Det er ikke hensigtsmæssigt for nogen af partnerne. Jeg tror, at vi har en stabil platform, og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at byde ind på de optioner, der ligger i kontrakten, så vi får noget på lang sigt, der til at regne med. Jeg er fortrøstningsfuld og mener, at vi kan holde på de danske arbejdspladser.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev