Den danske afdeling af den hollandske helikopteroperatør NHV har netop fået en helt ny helikopter. Modellen er en H175. NHV har i forvejen fem af disse helikoptere på den danske base i Esbjerg, som nu kommer op i alt på seks helikoptere.
Helikopteren bliver i modsætning til de øvrige fem ikke bundet op på nogen kontrakt, men skal derimod stå klar i backup. NHV får dermed endnu bedre mulighed for at levere en stabil og effektiv produktion, og det er afgørende i en barsk branche, hvor konkurrencen er nådesløs, fortæller chefen for den danske operation Allan Bach:
»H175 er udviklet specielt til offshore, og har det nyeste indenfor sikkerhed. I Esbjerg operer vi kun denne type. Den sjette helikopter er taget ind for at styrke vores setup i Esbjerg, men også for at kunne bistå andre baser,« fortæller han.
Dermed ikke sagt, at helikopteren får lov at syne hen i kulissen. Med en listepris på 17 millioner euro, skal den ud at arbejde, herunder også i forbindelse med opstart af nye kontrakter, påpeger Allan Bach.
God service er vejen til højere jobsikkerhed

Blandt piloterne bliver den nye helikopter hilst velkommen. Pilot og formand for piloternes forening i FPU, Christian Grabow, var selv med i Marseille for at flyve den nye helikopter, OY-HVR, til basen i lørdags.
»Det er rart med fremgang i form af en ny helikopter. Det er vigtigt, at vi kan levere en god service for at vinde kontrakterne, som er af direkte betydning for vores jobsikkerhed,« siger Grabow.
Nedturen i olieindustrien var en hård nyser for de piloter, som hver dag er med til at bringe offshore-medarbejdere sikkert til og fra platformene i Nordsøen. På fem år er den danske pilotstab svundet ind fra over 80 til i dag 26.
Prisen er banken helt i bund
Prisen på offshore-kontrakter er i dag presset helt i bund – hvilket også har ramt lønningerne i branchen, påpeger piloternes chef, Allan Bech. Derfor står slaget i dag på at yde den bedste og mest stabile service, hvilket medarbejderne er med til at levere:
»Jeg oplever, vi er en meget fleksibel pilotgruppe, som træder til, når der er brug for det. Hvis de står og mangler en helikopter med besætning i Aberdeen, så gør vi, hvad vi kan for at hjælpe,« supplerer Christian Grabow.
Han ser på vegne af kollegaerne frem imod at NHV med et styrket setup står endnu bedre rustet, når næste udbud, de såkaldte ”tender”, bliver sendt ud.
Dækker 90 procent af Nordsøen
H175 produceres af Airbus og blev lanceret i 2015. Helikopter-typen har en cruise-hastighed på 300 kilometer i timen og en rækkevidde på godt tusind kilometer eller fem timer og 45 minutters flyvetid. Den maksimale takeoff-vægt er 7.800 kg hvor af de 3.083 kilo er nyttelast.
I praksis betyder det, at NHV med H175 kan dække 90 procent af platformene på Nordsøen fuldt lastet fra selskabets baser. Foruden Esbjerg har NHV baser med H175 i Den Helder (Holland) og Aberdeen (Skotland). I Esbjerg flyver selskabet på kontrakt for Ineos, Hess og Total.
Hos NHV er H175 indrettet med plads til 16 passagerer, og betjenes af et team på to piloter.
NHV, Noordzee Helikopters Vlaanderen, er i Danmark tidligere kendt som Dancopter. Dancopter blev solgt til hollandske NHV i 2014.