I weekenden har FPU og de lokale pilot- og kabineforeninger i Cityjet forhandlet nye overenskomstaftaler på plads, der gælder de næste to år.
Fredag aften i sidste uge fik de kabineansatte i Cityjet en ny overenskomstaftale på plads, og sent søndag landede en aftale ligeledes for piloterne i Cityjet.
Begge overenskomster hører under det store overenskomstområde på det private arbejdsmarked, som kaldes 1. marts-overenskomsterne i daglig tale. Forhandlingerne foregik derfor i Dansk Industri inden for rammerne af det transportforlig, som netop er blevet forhandlet på plads for transportsektoren.
”Vi har tilbragt weekenden med forhandlinger i Dansk Industri sammen med vores to medlemsgrupper i Cityjet. Det var svære forhandlinger, og vi står tilbage med lidt blandede følelser, men vi glæder os især over de resultater, som kabinen har fået,” siger Kasper Svendsen, forbundssekretær i FPU, der deltog i forhandlingerne hen over weekenden.
Lønstigning til kabinen
Cityjets kabine får blandt andet en lønstigning på cirka 1900 kroner over de næste to år, de får to procent ekstra på deres fritvalgskonto og arbejdsgiver vil betale yderligere to procent i pension til de kabineansatte.
”Vi er glade på kabinens vegne. Vi får med den nye aftale en rigtig positiv udvikling for vores medlemmer i Cityjets kabine. De vil få flere penge til rådighed i deres hverdag i de kommende år, og vi er tilfredse med, at arbejdsgiver nu bidrager yderligere til deres pension,” siger Kasper Svendsen.
Overenskomsten løber til 1. marts 2025, og den vil i den nærmeste fremtid blive sendt til afstemning blandt medlemmerne af Cityjets kabineforening.
Ikke alle ønsker blev drøftet
Også piloterne i Cityjet får med den nye aftale to procent ekstra på deres fritvalgskonto samt to procent ekstra i arbejdsgiverbetalt pension, men derudover havde piloterne andre ønsker, som ikke blev opfyldt.
”Der var flere ting piloterne havde ønsket at drøfte, hvor det var ikke muligt at finde en løsning. Piloterne har udvist stor fleksibilitet over for selskabet de seneste år, da selskabet havde brug for løsninger blandt andet under corona-krisen, så vi havde håbet, at det havde været muligt at drøfte flere forslag fra piloternes side,” siger Kasper Svendsen.
Var aftalen ikke kommet på plads, ville den i sidste ende kunne blive en del af en større bunke af forhandlinger uden resultat. Dette ville føre til en mæglingsproces, hvor ikke blot Cityjets piloter, men en lang række medarbejdergrupper samlet skulle stemme ja eller nej til et mæglingsforslag.
”Den samlede vurdering er, at det er bedst at få aftalen på plads nu. Vi tror ikke, at vi kunne have fået et bedre resultat under en mæglingsproces. Der er nogle udmærkede punkter i aftalen, men vi havde gerne set, at piloternes ønsker i højere grad var blevet inddraget,” siger Kasper Svendsen.
Overenskomsten løber ligeledes til 1. marts 2025, og den vil også i den nærmeste fremtid blive sendt til afstemning blandt medlemmerne af Cityjets pilotforening.