North Flying-konflikt træder i kraft

Konflikten mellem flyselskabet North Flying og selskabets piloter begynder i morgen den 16. august, da forhandlingerne mellem selskabet og piloternes fagforening, FPU, er blevet afbrudt af forligsinstitutionen.

Forligsinstitutionen afbrød mandag eftermiddag forhandlingerne mellem flyselskabet North Flying og fagforeningen FPU, der repræsenterer selskabets piloter. Forhandlingerne er dermed sat på pause, hvorfor den varslede konflikt mellem selskab og piloterne træder i kraft i morgen tidlig.

FPU var repræsenteret i forligsinstitutionen af forhandlingsleder og forbundssekretær Kasper Svendsen samt advokat Elisabeth Tran.

”Vi gik ind til forhandlingerne med den bedste intention, og vi er selvsagt meget skuffede over det manglende resultat. Det var tydeligt, at selskabet hverken havde i sinde at imødekomme piloternes ønsker eller bare at nærme os det mindste. Forligsmanden har beføjelse til at udskyde konflikten, men med den manglende velvilje fra selskabets side forstår jeg godt, at forligsmanden valgte at afbryde forhandlingerne,” siger Kasper Svendsen.

De afbrudte forhandlinger betyder, at piloterne i North Flying går i konflikt fra onsdag den 16. august.

”Jeg er stolt af medlemmerne i North Flying, der står sammen for at tage en vigtig og principiel kamp. Som branche er vi nødt til at sætte hårdt mod hårdt, når vi står over for arbejdsgivere, der på den her måde bekæmper princippet om kollektive aftaler. Den danske model afhænger af, at vi kan møde hinanden med respekt over forhandlingsbordet, og at vi i fællesskab finder løsninger,” siger Kasper Svendsen.

Det handler om frihed

Kasper Svendsen og FPU er underlagt tavshedspligt om de konkrete forhandlinger, men forbundssekretæren oplyser til Fagbladet Luftfart, at den helt store uoverensstemmelserne handler om piloternes frihed og fleksibilitet:

”Selskabet forlanger en endnu højere grad af fleksibilitet hos piloterne, og det er selvom, at piloterne i forvejen har et af de mest fleksible vagtskemaer i branchen. Når selskabet ovenikøbet ikke vil betale noget af værdi for afgivelsen af frihed, så står vi langt fra hinanden,” siger Kasper Svendsen.

Den nuværende overenskomst for piloterne udløb tilbage i sommeren 2020, men forhandlingerne om en ny har været udskudt på grund af corona-situationen. I løbet af 2023 er forhandlingerne gradvist intensiveret, indtil de altså brød sammen i forligsinstitutionen i mandags.

”Selvfølgelig er linjen stadig åben, det vil den altid være for vores vedkommende, men så længe selskabet står fast, har vi svært ved at finde en ordentlig løsning for vores medlemmer. Piloterne er i deres gode ret til at konflikte, og jeg håber, at realiteterne går op for selskabet, når de ser flyene på jorden fra i morgen,” siger Kasper Svendsen.

North Flying har base i Aalborg og har cirka 50 ansatte, herunder en pilotgruppe, der blandt andet flyver fragt, taxi, charter og ambulanceflyvning.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev