Jettime: Øremærket barsel til fædre betyder at vi skal ansætte flere piloter

Jettime er i gang med en ekstra ansættelsesrunde, da den nye lov om øremærket barsel til fædre betyder, at flere piloter end ventet skal på barsel i 2023.

Jettime skal ansætte yderligere seks piloter for at kunne dække behovet for 2023. Det skyldes hverken ændret trafikprogram eller flere kunder. Det er derimod den nye lov om øremærket barsel til fædre, der spiller ind.

Jettime kunne i december sidste år melde ud, at selskabet skulle ansætte 28 nye piloter udefra. Det kom efter, at alle selskabets 83 piloter i Danmark var blevet tilbudt at komme på fuldtid efter corona-krisen.

”Vi er nu midt i en ny runde rekruttering af styrmænd. Vi skal bruge seks stykker. Vi vurderer hele tiden vores crew-behov i forhold til ændringer i de forudsætninger, som vi beregner på,” siger Birthe Madsen, VP Management i Jettime.

Ny barselslov for mænd

Den nye rekrutteringsrunde skyldes en nye barselslov, der trådte i kraft sidste år. Forskellen fra den gamle barselslov er, at faderen nu i alt har 11 ugers øremærket barsel, hvor han tidligere kun havde to.

”Den nye barselslov med øremærket barsel til faderen har betydet, at vi kan se et stigende antal piloter, der går på barselsorlov i 13 uger i løbet af 2023,” siger Birthe Madsen.

”Hos Jettime betaler vi fuld løn i denne periode, så der er afgjort flere piloter end tidligere, der tager barselsorloven i henhold til de nye regler.  Det betyder, at vi må ansætte flere piloter for at dække ’hullerne,’” siger Birthe Madsen.

De 11 uger kan ikke overdrages

Den nye barselslov betyder, at der er en ligelig fordeling af orlov mellem mødre og fædre, så både moren og faren som udgangspunkt har 24 ugers orlov hver efter barnets fødsel.

Begge forældre har ret til to ugers øremærket orlov i forbindelse med fødslen, og hvis forældrene er lønmodtagere, har de hver i alt 11 orlovsuger, der er øremærkede, og som derfor ikke kan overdrages til den anden forælder.

Loven omfatter alle, der har fået børn den 2. august 2022 eller senere.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev