”Jeg ved ikke, om det er positiv eller negativ læring at sige, at her er nogen styrtet, men sådan lærte man at flyve i Bhutan.”

Morten Brøns har altid vidst, at han ville arbejde som pilot i Danmark, men som nyuddannet måtte han forbi både Bhutan, Singapore og Abu Dhabi, før den skandinaviske drøm gik i opfyldelse. Hør hele Morten Brøns fortælling i seneste afsnit af podcasten Lyden af Luftfart.

Morten Brøns er ung, nyuddannet pilot, da han får job i Himalaya-bjergene for Royal Bhutan Airways. Han har 217 flyvetimer, men bliver kastet lige ud i flyvningen i de smalle bjergdale.

Han husker særligt sin første visuelle indflyvning til Katmandu i Nepal. Han spørger kaptajnen, om de lige skal have en briefing inden, men det er ikke nødvendigt, lyder det fra kaptajnen.

Morten Brøns bliver uddannet fra flyveskolen i Roskilde, men finder sit første job som pilot i Bhutan.

Da de sidder i cockpittet og skal til at begynde indflyvning til Katmandu, beslutter kaptajnen sig dog alligevel at give Morten Brøns et par tips til anflyvningen.

Kaptajnen kigger på ham og siger: ’Bare så du ved det. På den bjergryg har Pakistan Airways lagt en Airbus 300, fordi de fløj forkert ind.’

”Jeg ved ikke, om det er positiv eller negativ læring at sige, at her er nogen styrtet, men det var sådan, man lærte at flyve i Bhutan. Der var ikke pakket noget ind,” siger Morten Brøns.

Den eneste internationale lufthavn i Bhutan hedder Paro. Den ligger i Himalaya-bjergene i en dal omgivet af 5500 meter høje bjerge.

Kort efter flyver de over et sted, hvor et fly fra Thai Airways er styrtet. Den var fløjet til venstre ved en go around.

’Husk, at hvis vi skal lave en go around, så er det right turnout,’ lyder det fra kaptajnen.    

2000 dollars og offentlige lønsedler

Lufthavnen i Paro anses for at være en af verdens mest udfordrende lufthavne at lande i. Landingsbanen er 7.431 fod lang, og kun få piloter er certificeret til at lande der.  

Pilotjobbet i Bhutan er Morten Brøns første. Siden følger jobs i Singapore og Abu Dhabi, inden han kommer til Danmark. I udlandet følger store oplevelser, men også store kulturforskelle.

”De var superflinke i Bhutan og meget åbne og venlige, men de er også meget stolte, når det kommer til deres fag. Jeg var lidt på minuspoint, fordi jeg var højere end kaptajnerne. Det var ikke alle, der syntes, at det var lige skægt, at der var en styrmand, der var højere end dem. Og styrmanden måtte ikke gå foran kaptajnen.”

Han tjener 2000 dollars om måneden, men der er ikke meget at bruge penge på i Bhutan, så han lever fint. Det lykkes ham også at afbetale på pilotlånet hjemme i Danmark

”Lønsedlen var offentlig, så alle kunne se, hvad man tjente,” siger Morten Brøns.

Forlader Bhutan efter halvandet år

Selvom Morten Brøns egentlig skal være i Bhutan i minimum i to år, betyder en flyvetur med chefpiloten, at han beslutter sig for at forlade Bhutan efter halvandet år.

”Han ville have, at jeg brød nogle regler med flight duty-tiden, og så sagde jeg, at det kunne jeg ikke acceptere. Det endte med, at han kaldte mig et ’fucking asshole’, og så tænkte jeg: ’Nå, det var her min karriere sluttede i Bhutan.’”  

Episoden med chefpiloten er ikke den eneste gang, Morten Brøns må forsvare sig selv, mens han arbejder i udlandet, og oplevelserne i især Bhutan og senere i Etihad i Abu Dhabi står i stor kontrast til hans danske pilotjob i Sunclass i dag.

Efter seks år rundt omkring i verden, får Morten Brøns endelig tilbudt et job i Skandinavien. Han kommer til Sunclass, der dengang hedder Thomas Cook. I starten får han base i Oslo.

Da Morten får job i Danmark, dukker en mand fra hans fagforening op på første arbejdsdag med hans overenskomst.

”Jeg havde aldrig haft en overenskomst før. Det var en helt ny verden for mig, at man havde en fagforening med sig. Det er fantastisk.”

I dag ville han aldrig arbejde uden at have den beskyttelse.

”Jeg er rigtig glad for vores dygtige og meget kompetente fagforening. Jeg fløj i tre selskaber uden fagforening, og jeg ville aldrig gå tilbage til et firma, der ikke havde en. Det er en vigtig buffer på en chefpilot, der siger, at man er en idiot, fordi man ikke ville bryde sin flyvehviletid. Det sker ikke her, for man har en fagforening. Og det er rart.”  

Hør hele interviewet med Morten Brøns på Spotify eller dér, hvor du normalt hører podcast. I podcasten fortæller Morten om at søge job som ung pilot i udlandet og stille og roligt arbejde sig hjem mod drømmejobbet, dansk base og ordnede forhold.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev