Ny podcast: Flyveleder fortæller om tiden efter flyulykken i Schweiz

To danske flyveledere i Zürich prøver i tiden efter en kollision mellem to fly i schweizisk luftrum at finde en forklaring på, hvordan ulykken kunne finde sted. I FPUs podcast fortæller den tidligere flyveleder Tom Laursen om ulykken og om tiden efter, hvor han lærer, hvor meget der skal til, for at sikkerheden i luftfart bliver kompromitteret.

Tom Laursen har arbejdet som flyveleder i Schweiz i godt syv år, da han en sen aften får et opkald i sit hjem. Der er sket en flyulykke i schweizisk luftrum, og Tom Laursen bliver spurgt, om han vil komme ud til kontrolcentralen med det samme for at hjælpe den kollega, der havde vagten.

Det er juli 2002, og et et russisk passagerfly og et cargofly fra DHL er kollideret i luftrummet over den lille tyske by Überlingen. Luftrummet bliver styret fra Zürich, og Tom Laursens kollega, der ligeledes er fra Danmark, sidder alene på vagten, da ulykken indtræffer.

”På det tidspunkt af natten vidste jeg, at der kun sidder én person, og at det måtte være mine gode ven, der sad derude,” siger Tom Laursen, der i dag arbejder som instruktør og sikkerhedsekspert.

”Da jeg kom derud, var der nogle andre personer, der var kommet. De havde lavet nogle udskrifter af radarbillederne. Da jeg så dem, tænkte jeg: ’Det kan ikke passe. Det kan ikke lade sig gøre. Vores system er 100 sikkert.’ Men det var sket,”

71 mennesker omkommer i ulykken, der er et chok for hele luftfartsindustrien.

Halvandet år efter kollisionen får ulykken endnu en tragisk dimension, da en russisk mand, der mistede sin kone og to børn i ulykken, opsøger den flyveleder, der havde vagten, og dræber ham i hans hjem i Schweiz.

Flyveledere søger efter forklaringer på ulykken

På dagen for ulykken virker hverken telefonsystemer, radarsystemer og alarmsystemer i kontrolcentralen, som de skal. I tiden mellem flyulykken og drabet prøver Tom Laursen sammen med flyvelederen, der havde vagten, at forstå, hvordan det kunne gå så galt.

”Den dag, der sker en ulykke, er ikke anderledes end den dag, hvor der ikke sker en ulykke. Alle de dage, hvor det går, som vi forventer, har de samme ingredienser, som der er i den her ulykke. Ikke i samme grad og i samme kombination, men de er der hver dag. Der er ikke nogen, der går på arbejde og arbejder fuldstændig anderledes. Succes og fiasko i et så komplekst system som flyveledelse og luftfart kommer fra de samme kilder,” siger Tom Laursen.

Efter drabet på den danske flyveleder fortsætter Tom med at undersøge sikkerhed og menneskets rolle i et system så komplekst som luftfart.

”Jeg havde en model om, at hvis vi bare fulgte reglerne, ville det ikke ske, og det har jeg måttet revidere 800 gange siden. Regler en rigtig god hjælp, men det garanterer ingenting,” siger Tom Laursen.  

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev