Christian udløste sit katapultsæde: Jeg var trykket helt derud, hvor der kun var én vej ud

I 1982 er Christian Pedersen jagerpilot i Forsvaret. Han er på vej tilbage fra en flyvning langs den jyske vestkyst, da en fejl på flyet gør ham ude af stand til at orientere sig. Christian må tænke hurtigt og beslutter at skyde sig ud.

Hør hele Christians fortælling i det nyeste afsnit af FPUs podcast Lyden af Luftfart her og se Christians billeder herunder.

Det er den kolde krig, og Danmark er i 1982 vært for en kæmpe NATO-øvelse med fly fra USA, Frankrig og mange andre lande. Et uvejr gør, at Christian Pedersen, der flyver F104 Startfighter, bliver sendt af sted for at undersøge, om vejrforholdene er gode nok til, at øvelsen kan begynde.

Christian Pedersen med kaldenavn RON i en F104 Starfighter. Flyet var i aktiv tjeneste for Flyvevåbnet i 22 år fra 1964 til det sidste blev taget ud af tjeneste i 1986. Forsvaret mistede i alt 12 Starfightere, og seks jagerpiloter omkom i denne periode. Foto: Christian Pedersen

Da han vender tilbage mod Flyvestation Aalborg for at lande sin F104 Starfighter på Flyvestation Aalborg, opstår en elektrisk fejl på hans fly. Alle undtagen et instrument i cockpittet har sat ud, og han er ude af stand til at orientere sig i det tætte skydække.

”Min fartmåler var det eneste instrument i cockpittet, der fungerede. Jeg var 15 knob under den hastighed, som gjorde, at flyveren var til at flyve videre med. Da jeg ser det, fik jeg vertigo, og jeg fik fornemmelsen af, at flyveren faldt ud af himmelen,” siger Christian Pedersen.

Christian beslutter at udløse sit katapultsæde og lade flyet styrte.

På grund af det tætte skydække ved Christian ikke præcist, hvor han befinder sig, da han udløser katapultsædet. Han har en fornemmelse af, at han er over vand, men da flyet styrter, rammer det i stedet en skov. Nedstyrtningsstedet ses i centrum af billedet, hvor flyet har klippet de træer over, der stod. Foto: Christian Pedersen

Nedstyrtningsstedet med afhuggede træer og flyrester. Mens Christian må bruge alt, hvad han har lært i sin træning for at overleve, er Forsvaret til at starte med slet ikke klar over, at flyet er styrtet, og at Christian har skudt sig ud af flyet. Mens Christian venter på at blive fundet, begynder frygten, for om hans fly har ramt nogen, at nage ham. Foto: Christian Pedersen

Da det går op for Forsvaret, at Christians fly er styrtet, ved de ikke, om Christian har overlevet. Året inden, i 1981, har piloterne på Flyvestation Aalborg mistet en kollega, der styrtede i havet med sin Starfighter, og han var langt fra den eneste pilot, der omkom under øvelser med F104 Starfighteren. Der er derfor stor lettelse, da Christian bliver fundet. De fejrer efterfølgende, at han er kommet sikkert hjem. Foto: Christian Pedersen

Christians kone, Lene, bliver hentet ind til sygehuset, hvor han skal ligge til observation i 24 timer for indre kvæstelser. Hans krop ryster indtil midt på natten, fordi den brænder adrenalin af. Foto: Christian Pedersen

”Når jeg kigger tilbage, er det blevet en god oplevelse. Rigtig mange piloter træner på nogle ting, de aldrig kommer ud for, og som de i virkeligheden ikke ved, om de kan forholde sig til, som de skal, når der kommer stres på. Det var en af de ting, jeg kunne tage med fra den oplevelse. Jeg var trykket helt derud, hvor der kun var én vej ud, og selvom der var max stress på, kunne jeg tage de beslutninger, der skulle tages. Det har været en vildt fed viden at have med i min senere karriere: at de ting, man lærer i simulatoren – hvis de sker i den rigtige flyvemaskine, så kan man fungere, når man sidder derude,” siger Christian Pedersen.

Hør, hvordan Christian Pedersen fortælle hele sin historie på Spotify eller søger efter Lyden af Luftfart, hvor du normalt lytter til podcast.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev