FPU: Regeringens flyafgift kan hæmme luftfartens grønne omstilling

Dansk luftfart er klar til at tage ansvar for den grønne omstilling af branchen, men regeringens udspil til udformningen og omfanget af en flyafgift kan ende med at stå i vejen for den ambition. Det mener FPU, der er Danmarks største fagforening for piloter og kabineansatte.

Regeringen har her til formiddag præsenteret deres udspil til en passagerbetalt flyafgift. Regeringen foreslår en differentieret passagerafgift på gennemsnitlig 100 kroner per billet, hvor prisen afhænger af, hvor langt man skal flyve.

I udspillet lægger regeringen op til, at halvdelen af indtægterne fra passagerafgiften skal finansiere en forhøjet ældrecheck, mens det resterende beløb skal bruges til den grønne omstilling af dansk luftfart med investeringer i nye teknologier, bæredygtige brændstoffer og udviklingen af danske lufthavne.

Den fordeling af indtægterne fra afgiften møder endnu engang skarp kritik fra fagforeningen FPU, der repræsenterer mere end 2000 piloter og kabineansatte i Danmark:

”Regeringen blander to ting sammen, der ikke har det fjerneste med hinanden at gøre, i den her kunstige konstruktion, hvor luftfarten skal finansiere ældrechecken. Det er en unødvendig byrde på en i forvejen sårbar branche, og det klæder ikke regeringen at bruge kampen for den grønne omstilling som afledningsmanøvre til at hæve skatterne,” siger Thilde Waast.

Ifølge Thilde Waast kan fordelingen af indtægterne fra afgiften endda vise sig at hæmme den grønne omstilling af luftfarten:

”På dagens pressemøde lægger Lars Aagaard (klima-, energi- og forsyningsminister) ikke skjul på, at en afgift på gennemsnitlig 100 kroner vil føre til færre passagerer. Vi risikerer dermed halvtomme fly, mens hele grundlaget for den grønne omstilling bliver mindre, når der bliver solgt færre billetter. Derfor risikerer vi, at omstillingen sakker bagud eller i værste fald går i stå.”

”Hvis regeringen reelt deler branchens ambitioner om en grønnere fremtid for luftfart, så skulle alle pengene fra en flyafgift gå ubeskåret tilbage til branchen, for det er os, der driver omstillingen,” siger Thilde Waast.

”Branchen ønsker en fremtidssikret luftfart”

En mulig passagerafgift på flyvninger i Danmark har været debatteret i flere år – både i branchen og på Christiansborg. Inden folketingsvalget i 2022 foreslog Socialdemokratiet en passagerafgift på 13 kroner, mens Moderaterne foreslog en lignende afgift på 80 kroner.

Luftfartsbranchen har selv foreslået en løsning, hvor alle indtægterne fra en passagerafgift skulle gå ubeskåret til at etablere en klimafond, der kunne investere i bæredygtigt brændstof og langtidsholdbare klimaløsninger.

”FPU og de ansatte i dansk luftfart er helt med på den grønne omstilling af vores branche. Fremtiden vil utvivlsomt byde på stor efterspørgsel af grøn transport, og derfor vil vi da om nogen fremtidssikre vores egen branche og tilbyde passagerne det, de efterspørger. Netop derfor har vi været klar med løsningen om en klimafond længe, og havde regeringen lyttet til os, kunne vi for alvor have gjort noget ved den grønne omstilling. Endda på en måde, der både havde fremmet dansk erhvervsliv, danske arbejdspladser og den nødvendige omstilling af luftfarten,” siger Thilde Waast.

Som det seneste eksempel på, at branchen er klar og villig til at investere i den grønne omstilling af luftfart, henviser Thilde Waast til lavprisselskabet Norwegian, der i oktober af egen vilje investerede i 140 ton bæredygtigt flybrændstof til Aalborg Lufthavn:

”Luftfart er en af de mest dynamiske brancher, der findes, og udviklingen har altid været drevet af branchen selv. Det viser Norwegians eksempel til fulde. Til sammen har vi lysten, kompetencerne og den nødvendige viden på et kompliceret område til at omstille branchen. Derfor skurrer det i mine ører, når tre ministre først roser branchen og betydningen af luftfart til skyerne, hvorefter de tager halvdelen af indtægterne fra den egentlige klimadagsorden, mens hele branchen står forenet med al vores erfaring og anbefaler det modsatte.”

Thilde Waast siger, at hun håber på et fortsat samarbejde med de øvrige aktører fra branchen for endnu en gang at gøre regeringen og de øvrige politiske partier opmærksomme på problemstillingen:

”FPU står i den her sag fuldstændig på linje med Dansk Erhverv, Dansk Industri og alle de luftfartsselskaber, som vi overenskomstdækker. For det giver ingen mening, at luftfarten skal sponsorere et politisk projekt som ældrechecken,” siger Thilde Waast.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev