FPU: Stærkt kritisabelt at ny regering vil indføre flyafgift på 100 kroner

Det skal være dyrere for passagererne at flyve fremover, hvis det står til den nye regering. En passagerafgift på 100 kroner skal blandt andet være med til at finansiere en forhøjet ældrecheck.

Den nye SVM-regering vil indføre en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kr. Det fremgår af regeringsgrundlaget, som i dag er blevet præsenteret på et pressemøde af den nye regering.

Indtægten fra afgifterne skal blandt andet bruges til investeringer i grøn luftfart, men det fremgår også, at den skal bruges til at finansiere en forhøjet ældrecheck.

Afgiften møder kritik fra formanden for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast, der repræsenterer over 2000 piloter og kabineansatte.

”Der er ingen begejstring at spore hos os. Vi er stærkt kritiske over for det, vi er blevet præsenteret for indtil videre. Vi kan kun tolke det som en afgift, der skal dæmpe efterspørgslen på flyrejser, samtidig med at den skal finansiere et politisk projekt, der ikke har noget som helst med luftfart at gøre,” siger Thilde Waast.

”Vi er helt med på, at luftfarten skal være grønnere. Derfor er det også essentielt, at en afgift bliver kanaliseret tilbage til luftfarten. Vi er ikke imod en passagerafgift, men en afgift skal være proportionel, og den skal give mening. 100 kroner vil kunne mærkes på pengepungen hos passagererne. Samtidig er det problematisk, at luftfarten udnyttes til at lave en skjult skattestigning. Vi kan kun bakke op om en passagerafgift, som udelukkende bruges til at investere i at gøre luftfarten grønnere.”

’Ærgerligt’ at de ikke lytter til luftfartsbranchen

Indtægten fra passagerafgiften skal ifølge regeringsgrundlaget mere specifikt bruges til ”tiltag for lufthavnene og områderne omkring” og til finansiering af en grøn indenrigsrute.

Regeringen vil gøre det muligt at etablere en grøn indenrigsrute i 2025, og den ønsker, at Danmark i senest 2030 skal have fuld grøn indenrigsflyvning finansieret af passagerafgiften. Derudover vil regeringen fremme elektrificering og grønne brændstoffer.

”Vi er skuffede over, at den nye regering ikke har lyttet til det, som luftfartsbranchen har foreslået sammen. Vi kan godt se, at der er mening i en mindre passagerafgift, men indtægten fra afgiften bør alene bruges til at investere i luftfartens grønne omstilling,” siger Thilde Waast.

Hun henviser til Luftfartens Klimapartnerskab, der har foreslået, at en passagerafgift skal gå til en klimafond, der investerer i udvikling af grønt flybrændstof.  

”Vi vil nu sammen med de øvrige parter i vores branche undersøge, hvordan regeringen vil implementere dette, og så vil vi gøre det klart, at denne løsning hverken er den bedste for Danmark eller for dansk luftfart, hvis vi skal have en grønnere branche,” siger Thilde Waast.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev