FPU kritiserer SAS’ brug af Air Baltic: ”Lønnen for kabineansatte er under dagpengeniveau”

De kabineansatte i Air Baltic kan maksimalt opnå en slutløn, der er lige under den danske dagpengesats. Det møder kritik fra FPU, fordi SAS i sommersæsonen vil bruge fly fra Air Baltic til at dække sin produktion.

SAS vil den kommende sommersæson bruge det lettiske flyselskab Air Baltic som underleverandør. Tre fly samt crew vil blive placeret i Stockholm. Det møder kritik fra FPU, der mener, at aftalen sætter skandinaviske vilkår under pres.

FPU er særligt bekymrede over vilkårene for de kabineansatte i Air Baltic. Ifølge Air Baltics hjemmeside er grundlønnen for en kabineansat mellem 9.000 til 13.000 kroner alt efter anciennitet.

”Det er problematisk, at SAS bruger en underleverandør, der har så lave grundlønninger. Air Baltic dækker produktion, der burde være dækket af selskaber med danske eller skandinaviske overenskomster. Det skaber en unfair konkurrence. Vores medlemmer i SAS Connect, SAS Link, Cityjet og Xfly arbejder hårdt for at sikre ordentlige vilkår i SAS’ datterselskaber og faste underleverandører. Vi frygter, at SAS’ brug af Air Baltic på langt sigt kan betyde, at færre bliver ansat på danske og skandinaviske vilkår,” siger Kasper Svendsen, der er forbundssekretær i FPU.

FPU: Nødt til at forholde os til grundlønnen

Udover grundlønnen fremgår det, at de kabineansatte i Air Baltic yderligere kan opnå tillæg i form af salgsbonus, yderligere arbejdsrelateret løn, rejsekompensation og en yderligere bonus. Sammenlagt betyder det, at en kabineansat maksimalt kan tjene mellem 14.000 og 19.600 kroner alt efter anciennitet.

Den danske dagpengesats er 19.700 kroner.

”Vi er nødt til at forholde os til grundlønnen, men selv hvis en kabineansat har højest anciennitet og opnår både salgsbonus og de øvrige tillæg, er lønnen i Air Baltic under det danske dagpengeniveau,” siger Kasper Svendsen.

SAS svarer ikke på, om de er tilfredse med vilkår

Fagbladet Luftfart har spurgt SAS, hvordan SAS sikrer, at der er ordentlige arbejdsvilkår for kabineansatte og piloter i Air Baltic og hos andre SAS’ wetlease-leverandører, som ikke har skandinaviske overenskomster. SAS er ikke vendt tilbage på Fagbladets henvendelse.

SAS har heller ikke svaret på Fagbladets henvendelse om, hvorvidt SAS er tilfredse med den løn og de vilkår, som de kabineansatte i Air Baltic arbejder under, mens de flyver for SAS.

Hvis brugen af underleverandører med lavere lønninger og dårligere arbejdsvilkår end de skandinaviske skyldes mangel på kapacitet, bør SAS ifølge Kasper Svendsen i stedet sætte ind for at fastholde de kabineansatte, der arbejder for underleverandører med skandinaviske vilkår eller det, der svarer til det.

”SAS bør arbejde hårdt på at fastholde deres medarbejdere og skabe et godt arbejdsmiljø. De bør bruge underleverandører, der kan levere vilkår, der er på niveau med de skandinaviske. Det er en bekymrende udvikling, at de nu flere år i træk har benyttet en underleverandør, der betaler kabineansatte en løn under dagpengeniveau,” siger Kasper Svendsen.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev