Xfly vil til marts basere en CRJ i Danmark. Derfor har FPU og Xfly indgået en ny overenskomst, der også indeholder bestemmelser, hvis selskabet starter Airbus-produktion i Danmark.
Det estiske flyselskab Xfly vil fra marts basere en CRJ-900 i Danmark, og selskabet skal ansætte cirka 10 piloter. FPU og Xfly har derfor tegnet en ny overenskomst, der dækker de kommende piloter.
Xfly, der leverer ACMI-service til andre flyselskaber, har i forvejen ATR-produktion i Danmark, og piloter og kabineansatte på denne produktion er også dækket af en overenskomst tegnet med FPU.
”Vi har lavet en ny overenskomst for piloter på den kommende CRJ-produktion og også for en eventuel Airbus-produktion. Vi har allerede overenskomst med Xfly, og samarbejdet har altid været yderst konstruktivt,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.
”Vi finder altid gode løsninger sammen, og derfor står vi også med en ny god aftale, der sikrer god beskyttelse af de kommende piloter. Vi er især stolte over, at overenskomsten indeholder særlige fordele for medlemmer af FPU.”
Vil gerne operere Airbus i Danmark
Xfly er en del af Nordic Aviation Group, der også ejer flyselskabet Nordica. Mens Xfly opererer ATR og CRJ, opererer Nordica i øjeblikket med en Airbus A320 i Estland og har tre nye fly af samme type på vej. De skal fra marts baseres i Tyskland, hvor de skal flyve for Marabu.
Den nye overenskomst, som FPU har tegnet, er delt i to dele, så overenskomsten ud over de kommende CRJ-piloter også vil dække Airbus-piloter, hvis Nordic Aviation Group starter Airbus-produktion i Danmark.
”Vi vil gerne have muligheden for at operere Airbus i Danmark, og når man opererer i Skandinavien, er det vigtigt, at man har gjort sit hjemmearbejde og har de relevante overenskomster på plads, så man kan tilbyde sin service,” siger Jan Palmér, der er direktør i Nordic Aviation Group og Xfly.
Jan Palmér fortæller, at de endnu ikke har kontrakter for Airbus-produktion i Danmark, men at de håber, at efterspørgslen vil opstå.
”Vi modtager tre nye Airbus-fly i februar og marts, og i sommeren 2024 håber vi på, at vores Airbus-flåde er blevet endnu større. Det er et stort marked, og der er mange muligheder. Med overenskomsten på plads kender vi vilkårene og ved, hvad vi kan tilbyde.”
ATR-piloter kan få rating til CRJ
Xfly er i øjeblikket i gang med at rekruttere de omkring 10 piloter, der skal flyve på CRJ’en i Danmark. Det vil dreje sig om cirka fem kaptajner og fem styrmænd, og Jan Palmér er åben for flere muligheder.
”Hvis vi kan finde kaptajner med erfaring, er det rigtig godt, men vi vil også være åbne for at tage nogle af vores ATR-piloter, hvis de har lyst til at få en rating til at flyve jetfly. Det betyder også, at vi på ATR’en vil have mulighed for at tage nye, yngre piloter ind,” siger Jan Palmér.
I FPU glæder Anders Mark Jensen sig over, at der venter de nye piloter ordnede vilkår fra begyndelsen, når de bliver ansat i Danmark.
”Xfly udvider med både Airbus og større regionalfly, og vi forventer, at selskabet knytter endnu tættere bånd til Danmark. Vi er derfor meget tilfredse med vores samarbejde, og at vilkårene for piloterne er sikret. Det er vigtigt for dansk luftfart, at vilkår er på plads helt fra begyndelsen,” siger Anders Mark Jensen.