FPU indgår samarbejdsaftale med flyveledernes fagforening

Flyvebranchens Personale Union vil fremover arbejde tæt sammen med Trafikforbundet, der er fagforening for flyvelederne i Danmark og AFIS-operatører på Færøerne.

Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Trafikforbundet har underskrevet en samarbejdsaftale, der skal skabe de bedst mulige vilkår for flyveledere og AFIS-operatører.

Trafikforbundet organiserer flyveledere i Danmark samt de AFIS-operatører, der arbejder på Færøerne, mens FPU organiserer de kommunalt ansatte AFIS-operatører i Danmark. En af forskellene på de to faggrupper er, at AFIS-operatører giver råd og vejledning om trafik og vejr, når fly skal lette og lande, mens flyveledere giver instruktioner og leder trafikken.

Samarbejdet mellem de to fagforeninger skal være med til at sikre, at flyveledere og AFIS-operatører står stærkt og overenskomstdækket i Danmark, Grønland og på Færøerne.

”Vi er rigtig glade for at indgå et samarbejde med Trafikforbundet. Vores respektive medlemmer har mange ting til fælles, og vi vil kunne skabe de bedst mulige arbejdsbetingelser med et øget samarbejde. Vi kommer til at stå godt i dialogen med arbejdsgiverne, og vi kan lægge pres på politikere både nationalt og internationalt, hvis det bliver nødvendigt,” siger Thilde Waast.

Aftale skaber tryghed

Trafikforbundet har traditionelt organisereret de tjenestemandsansatte inden for Transportministeriet og har ca. 700 medlemmer. Udover flyveledere organiserer foreningen blandt andet meteorologer i DMI og luftfartsinspektører.

FPU og Trafikforbundet er enige om, at Trafikforbundet fortsat vil organisere de statsligt ansatte, mens FPU organiserer de kommunalt ansatte.

Kasper Berg, der er formand for Trafikforbundet, fortæller, at aftalen skaber større tryghed, når det kommer til den flyveledelse, der er ansat i kommunale lufthavne som for eksempel Billund og Aarhus.

”Vi har forhandlingsretten på statens område, når det kommer til flyveledelse, mens FPU har forhandlingsretten i de kommunale lufthavne. De kommunale lufthavne har valgt Naviair, der er ejet af den danske stat, men de kan i princippet vælge for eksempel et svensk eller et tysk firma, hvor vi ikke har forhandlingsretten. Nu har vi en samarbejdsaftale med FPU, der sikrer, at vi bliver kontaktet og inddraget, hvis en kommunal lufthavn ansætter flyveledere gennem andre firmaer end Naviair,” siger Kasper Berg.

Samarbejde sikrer udveksling af viden mellem faggrupper

Kasper Berg fortæller, at der længe har været en god dialog mellem FPU og Trafikforbundet.

”Vi har i mange år talt om et samarbejde, og vi er glade for, at det nu er kommet på plads. Vi får en større forståelse for hinandens områder, samtidig med at vi skaber mere tryghed for vores medlemmer. Det er rigtig positivt,” siger Kasper Berg.

Thilde Waast fortæller, at FPU forventer, at samarbejdet vil være en fordel for både AFIS-operatører, kabineansatte og piloter i FPU.

”Vi tror på, at samarbejdet både vil gavne AFIS-operatører og andre faggrupper i FPU. Flyvelederne har en masse faglighed til fælles med piloterne, da de to faggrupper sammen skal sikre, at flyvninger bliver afviklet sikkert. Vi er nu i gang med at kigge på, hvordan vi kan udveksle mest mulig viden til gavn for både vores AFIS-operatører, piloter og kabineansatte,” siger Thilde Waast.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev