FPU er i forhandlinger med Mærsk om at lave en overenskomst for de piloter, der skal flyve for Mærsks nye luftfragtsselskab.
Mærsk har netop annonceret, at selskabet vil oprette et luftfragtsselskab, der skal flyve på interkontinentale ruter. Selskabet får navnet Maersk Air Cargo og skal have hub i Billund Lufthavn.
Flyvebranchens Personale Union (FPU) forhandler derfor med Mærsk om at få en overenskomst på plads, for de piloter, der skal flyve for Maersk Air Cargo.
”Vi forventer, at overenskomsten afsluttes inden for den nærmeste fremtid. Og vi er optimistiske i forhold til at få en god aftale på plads.” siger Thilde Waast.
Mærsk fortsætter med pilotaftaler med Star Air
Mærsk har i forvejen fragtselskabet Star Air, som flyver fragt for UPS og DHL. Maersk Air Cargo kommer til at flyve på samme AOC som Star Air.
Til branchemediet Check-In fortæller A.P. Møller-Mærsks globale chef for Air & LCL, at Mærsk fortsætter uændret med de kontrakter og pilotaftaler, som Mærsk har med Star Air.
“Der er forskel på at flyve regionalt og interkontinentalt, og i forbindelse med at vi indruller Star Air med Maersk Air Cargo i vores strategi, og samtidig ønsker at beholde rigtige gode forretningsforhold til blandt andet UPS, så fortsætter vi uændret med de aftaler vi har omkring de kontrakter og pilotaftaler under Star Air, mens vi på den interkontinentale del har helt andre mekanismer og ruter, som gør, at det vil kræve en anden form for aftale,” siger Torben Bengtsson til CHECK-IN.dk.
Fem nye fly
Ifølge FPU har det været vigtigt at sikre mulighed for at påvirke udviklingen i Mærsks nye selskab og samtidig varetage interesserne for medlemmerne i Star Air.
”Star Air-piloterne fortsætter med den produktion og den overenskomst, som de har nu. De er en stærk medlemsgruppe, som har løst opgaven med produktion for UPS og DHL på fantastisk vis i mange år, ” siger Thilde Waast.
Maersk Air Cargo vil operere med fem fly – to nye B777F og tre leasede B767-300 fragtfly.