Det irske lavprisselskab Ryanair har annonceret, at det åbner base i København. Men de skal konkurrere på lige vilkår med andre flyselskaber, lyder det fra FPU, der er bekymrede for, om Ryanair underbyder de øvrige overenskomster på markedet.
Ryanair vil basere to fly i Københavns Lufthavn fra den 1. december i år. Ryanair forsøgte i 2015 at åbne en base i København uden at have overenskomster på plads, men måtte opgive efter en større kamp med FPU og LO.
”Vi håber, at Ryanairs piloter og kabineansatte får vilkår, som er tilrettet danske forhold, ellers er det dybt bekymrende. Ryanair er Europas største flyselskab, og de er finansielt stærke. Det skal afspejles i de vilkår, som deres flyvende personale arbejder under, ellers bliver CPH ultralavprisflyselskabernes legeplads, og det ville kunne ende med, at løn og arbejdsforhold bliver presset i bund,” siger Kasper Svendsen, forbundssekretær i FPU, der i starten af sin karriere selv fløj for Ryanair.
Ryanair, der er det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn efter SAS og Norwegian, forventer, at selskabet skal bruge cirka 100 piloter, kabineansatte og teknikere til den nye base.
FPU: Ville ikke lave pilotaftale uden at sikre kabinen
FPU har de seneste år forhandlet med Ryanair om at få overenskomster på plads, men forhandlingerne brød endeligt sammen i januar 2022.
FPU kunne ikke acceptere de vilkår, som Ryanair ville tilbyde især de kabineansatte, og FPU ville ikke lave en aftale for piloterne uden at sikre kabinen. Efterfølgende lavede Dansk Metal overenskomster med selskabet.
Kasper Svendsen fortæller, at det er uklart, hvorvidt en ordentlig aftale er på plads for Ryanairs kabineansatte i Danmark.
Dansk Metal udtalte ved offentliggørelsen af overenskomsterne for både piloter og kabineansatte i Billund, at der stadig manglede detaljer i aftalen for de kabineansatte. Ryanairs direktør, Eddie Wilson, har senere bekræftet over for Fagbladet Luftfart, at der er en aftale. Han kunne dog ikke oplyse, hvornår den var faldet endeligt på plads.
”Det er enormt vigtigt, at de kabineansatte på Ryanairs københavnerbase har en aftale, der sikrer dem ordentlige rettigheder på lige fod med andre kabineansatte i Danmark. Generelt er vi for, at man laver overenskomst, men vi har under vores forhandlinger med Ryanair set de vilkår, som selskabet var villige til at tilbyde kabinen. Det gør os bekymrede for, om Ryanair på trods af en overenskomstaftale underbyder de vilkår, som andre overenskomstdækkede kabineansatte arbejder på,” siger Kasper Svendsen.
Vigtigt at Ryanair konkurrerer på lige vilkår
Kasper Svendsen fortæller, at det er enormt vigtigt at sikre, at Ryanair konkurrerer på lige fod med de andre flyselskaber.
”FPU har sammen med vores medlemmer arbejdet hårdt for at sikre ordentlige vilkår i en branche, der bliver mere og mere presset. Vores medlemmer og tillidsvalgte laver hver dag et kæmpe stykke arbejde på arbejdspladserne og i lokalforeningerne, som er afgørende for, at vi kan værne om vilkårene i den danske luftfartsbranche,” siger Kasper Svendsen.
”Flyselskaber skal konkurrere på lige vilkår, også selvom man hedder Ryanair. Det gør man, hvis man tilbyder ordentlige, danske løn- og arbejdsvilkår. Vi håber, at Ryanair er blevet klogere og har forstået, at de ikke kan slå sig ned i København uden at have ordentlige forhold for deres piloter og kabineansatte, og at Dansk Metal også har slået det fast over for dem og ikke blot skrevet under på hvad som helst.”