Ryanair-direktør angriber Danmark: Lufthavnsafgifter kvæler væksten

Der blev delt bredsider ud til både den danske regering og SAS, da Ryanairs CEO Eddie Wilson ankom 45 minutter for sent til et pressemøde i Danmark for at fortælle, hvor meget Danmark går glip af, hvis ikke taksterne i Københavns Lufthavn sænkes.

Ryanair ville åbne en base i København i næste uge, hvis bare taksterne i Københavns Lufthavn var lavere.

Sådan lød det fra Ryanairs direktør Eddie Wilson, da han onsdag denne uge mødte op på Hotel Phoenix i København for at tordne mod lufthavnsafgifter, de danske politikere, Tyskland og en lang række flyselskaber.

Eddie Wilson har især set sig sur på Tyskland, der ’kvæler sig selv’ med høje lufthavnsafgifter, men også Danmark er en ’sort plet’ i det ryanairske rutenetværk, mener han.

”Vi har flyene, men Danmark mister muligheden,” sagde han med henvisning til de hundredvis af Boeing 737 Max-leverancer, som flyselskabet har på vej de kommende år.

”Vi kunne gøre så meget mere i København, men København er ikke ovenpå igen efter corona. Vi er vokset i de regionale lufthavne. Billund er ovenpå, men København skiller sig negativt ud.”

CPH: Vi forhandler ikke til pressemøder

Det var på forhånd uklart, hvorfor Ryanair havde indkaldt til pressemøde. Da Eddie Wilson mødte op tre kvarter forsinket, var der heller ikke nogen nye annonceringer. Meget tydede i stedet på, at pressemødet var en del af flyselskabets forhandlingstaktik over for Københavns Lufthavn, som Ryanair i øjeblikket forhandler takster med.

Københavns Lufthavn afviser da også Ryanairs pressemøde-taktik.

”Københavns Lufthavn er godt i gang med at forhandle takster med alle flyselskaberne – bistået af Trafikstyrelsen. De forhandlinger foregår i mødelokaler og ikke til pressemøder,” lød det bagefter fra Morten Mortensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn.

Trafikken i Københavns Lufthavn er på 85 procent i forhold til sommeren 2019, og det skortede ikke på løfter fra det irske lavprisselskab om, hvad de kunne opnå, hvis de blev tilbudt rabatter af lufthavnen.

”Vi kunne skabe den 130 procent-stigning i CPH, som vi har skabt i resten af Europa. Så spørgsmålet er, om Danmark vil have det? Vi kan transformere København over de næste fem år. Vi kan fordoble trafikken i CPH fra to til fire millioner. Vi kan skabe 50 ekstra ruter og 300 job. Og det tilbyder vi, men vi har brug for, at regeringen gør noget. De ejer 40 procent af lufthavnen. De høje afgifter skader Københavns Lufthavn og mulighederne for jobs,” sagde Eddie Wilson.

Ryanair: SAS og Norwegian kan ikke udfylde tomrummet

Det stod på pressemødet klart, at Ryanair ikke mener, at andre flyselskaber end Ryanair selv kan bidrage til vækst i Københavns Lufthavn.

”SAS er på vej ud af Chapter 11. De kommer ikke til at udfylde nogen huller. Norwegian kommer heller ikke til at udfylde det. Hvem skal udfylde det? Easyjet? Wizz? De er lidt små. Wizz vokser lidt i Central- og Østeuropa, men de har ikke kapaciteten,” sagde Eddie Wilson.

”Norwegian har haft lidt vækst, men de er ikke tilbage, hvor de var, og de er fokuseret på Norge. SAS er i gang med deres evindelige forsøg på at dræbe sig selv langsomt. De nordiske lande bliver nødt til at få styr på deres flyforbindelser, og hvor skal de komme fra? Langdistanceflyvninger er vigtige, men kortdistanceflyvninger er livsnerven. I er i kanten af Europa, og I har brug for et lavprisselskab til jeres folk. Ingen andre flyselskaber kan gøre det,” lød det fra Eddie Wilson.

Overenskomst har gjort Ryanair klar til base i København

Ifølge Ryanair er det kun lufthavnsafgifterne, der holder selskabet tilbage i forhold til at åbne en base, da Ryanair allerede har overenskomstaftale på plads i Danmark.

”Vi ændrede vores tilgang til overenskomster for fem år siden. Organisering var uundgåeligt. Dengang havde vi et andet framework. Vi havde et svært år i 2015, men vi ændrede os ikke på grund af de udfordringer. Det, der skete, var, at efter vores scheduleringskrise inviterede vi fagforeningerne ind, og besluttede os for at lave nationale overenskomster, og alle er dækket nu,” sagde Eddie Wilson.

I Danmark forhandlede Ryanair først med FPU gennem flere år, men forhandlingerne blev afbrudt, da FPU ikke mente, at der kunne findes et tilfredsstillende resultat.

”Vi har prøvet at engagere os med en af fagforeningerne her, og det tog lang tid, men til sidst besluttede personalet at tilslutte sig en anden fagforening, og så forhandlede vi med dem,” sagde Eddie Wilson.

Tidligere i år indgik Ryanair i stedet en overenskomst for piloterne i Danmark med Dansk Metal, mens det forlød, at der stadig manglede detaljer i aftalen for kabinepersonalet.

På pressemødet oplyste Eddie Wilson, at aftalen for kabinen var på plads, uden at han dog kunne oplyse præcist, hvornår det var sket. Ingen af parterne har offentliggjort indholdet fra aftalen.

”Vi har en overenskomstaftale for vores personale, og det er en national aftale, så København er dækket af den. Alting handler ikke om at have en overenskomst, men det er en vigtig del af puslespillet. Overenskomsten dækker også kabinen, men kabinepersonalet var allerede glade inden. Vi er nu klar til at vokse, og der er en overenskomst, der dækker,” sagde Eddie Wilson.  

CPH: Ryanair er velkomne på samme vilkår som alle andre

Ifølge Eddie Wilson ønsker Ryanair ikke at få en særaftale, men han mener ikke, at selskabet kan vokse i København, hvis afgifterne bliver sænket.

”Der bliver leveret 100 nye fly op til næste sommer. Spørgsmålet er, hvilken lufthavn de skal til. Vi har nu det, der svarer til fem flys aktivitet i København. Hvis lufthavnen gik med til lavere afgifter, ville jeg annoncere en base i København i næste uge,” sagde Eddie Wilson.

Fra Københavns Lufthavn bliver Ryanair-direktørens udmeldinger dog taget med ro.

”Vi ser frem til at nå en aftale, som alle parter kan se sig selv i – en aftale, der sikrer, at Københavns Lufthavne fortsat er konkurrencedygtig i markedet, og som kan bringe os videre fra corona-krisen. Den har kostet branchen dyrt, både flyselskaber og lufthavne,” siger Morten Mortensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn.

”Vi har haft mange møder med Ryanair, og de er altid velkomne her i Københavns Lufthavn – på samme vilkår som alle andre. Det ændrer et pressemøde ikke på.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev