Flyveledere ærgrer sig over ikke at kunne levere samme service til piloter

En sjettedel af flyvelederne i Københavns Lufthavn blev afskediget under corona-krisen, og det ærgrer formanden for flyvelederne, at piloter nu må vente op til 40 minutter på landingstilladelse.   

Piloter oplever i disse dage forsinkelser, og at de må holde i luften, inden de kan få tilladelse til at lande i Københavns Lufthavn. Det skyldes mangel på flyveledere i især tårnkontrollen (Tower) og ind- og udflyvningskontrollen (Approach).

”Vi synes, at det er ærgerligt i forhold til den service, som vi plejer at levere til luftfartsselskaberne. Det er en dårlig situation, for vi ved godt, at luftfartsbranchen lider i forvejen,” siger Kasper Berg, der er flyveleder og formanden for flyveledernes fagforening, Trafikforbundet.

Flyvelederne er ansat i det statsejede selskab Naviair, der under corona-krisen gav 46 ud af 300 flyveledere frivillige fratrædelsespakker.

”Coronakrisen betød en spareplan, og vi advarede Naviairs daværende ledelse og ejere om, at vi ville komme til at stå dårligt efter krisen. Nu står vi i præcis den situation, vi frygtede. Manglen på flyveledere går ud over både flyselskaberne og Københavns Lufthavn, fordi de ikke kan få flyene af sted til tiden,” siger Kasper Berg.

Piloter må vente op til 40 minutter

Kasper Berg fortæller, at de før coronakrisen var op til seks mand i Tårnet, mens de nu har dage, hvor de kun er tre.

”For at opretholde det høje sikkerhedsniveau betyder det, at der kommer forsinkelser. Vi skal være sikre på, at vi kan håndtere de fly, der kommer. Derfor sætter vi raten ned for, hvor mange fly der kan lette og lande. Det er sikkert at flyve, men det betyder, at piloterne skal ligge og holde,” siger Kasper Berg.

Han har inden for de seneste 14 dage oplevet, at fly har måtte holde i luften i op til 40 minutter

”Det er lidt tilfældigt, at presset er opstået nu, men vi var helt sikre på, at manglen på flyveledere ville påvirke trafikken på et tidspunkt. Det er hverken godt for miljøet eller for flyselskaberne, og det betyder et ekstra arbejdspres for flyvelederne, hvis flyene er i holding. Det betyder ekstra positioner, der skal åbnes,” siger Kasper Berg.

Håber på løsninger til sommersæsonen

Kasper Berg vurderer, at der i øjeblikket mangler cirka 10 procent flyveledere. Han fortæller, at der allerede inden corona-krisen var mangel på flyveledere, og at der gennem tiden også er blevet uddannet for få. Samtidig har der i perioder været uddannelsesstop.

Det tager lige under tre år at uddanne nye flyveledere, men kandidater skal først rekrutteres og derefter igennem en optagelsesprøve, inden de kan gå i gang med uddannelsen. Kasper Berg forventer derfor ikke, at det på kort sigt vil hjælpe at uddanne flere flyveledere.

”Ressourcerne er der ikke, som det er nu. Alle, der kan, arbejder 100 procent. Vi har en god dialog med Naviairs nuværende ledelse, og vi arbejder konstruktivt sammen med den nye direktør på at finde løsninger, så vi kan mindske skaden hen over sommeren,” siger Kasper Berg.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev