DATs direktør Jesper Rungholm er netop blevet formand for ERA, en europæisk organisation, der skal fremme regional flyvning i Europa. Fagbladet Luftfart har i den anledning talt med ham om ulighed i statsstøtte og manglende politisk vilje til at hjælpe luftfarten med at blive grøn.
Regionalflyvning i Europa står over for store udfordringer. Sådan lyder det fra DATs direktør Jesper Rungholm. Han er netop er blevet valgt som formand for European Regions Airline Association, der arbejder for at fremme luftfartssektoren i Europa.
”Det er helt tydeligt, at regional flyvning i Europa har det svært. Der er meget få regionale flyvninger, der kan overleve, uden at være en del af et større netværk som for eksempel KLM Cityhopper. I andre lande ser vi vækst i statsstøtte til regional flyvning for, at det kan overleve.,” siger Jesper Rungholm.
Han mener, at der sker en ulige fordeling mellem økonomisk støtte til forskellige transportilbud i Danmark og peger på, at tog og færge får statsstøtte.
”Regional flyvning skal eksistere på egne ben, mens staten har valgt at subsidiere andre transportformer, og billedet er derfor skævvredet. Det lader sig næsten ikke gøre,” siger Jesper Rungholm.
Han peger på, at man for eksempel i både Norge og Italien, hvor DAT har vundet kontrakter, yder statsstøtte til regionale flyselskaber.
”Vi genvandt i sommer en PSO-kontrakt (public service obligations, red.) i Italien. Der har man skåret i billetpriserne, og nu koster det 35 euro at flyve fra en af småøerne til Sicilien. Det står ikke mål med omkostningerne ved at flyve, men man har valgt, at det skal være billigere. Danmark er derimod et af de eneste lande i Europa, der har indenrigsflyvning uden at have en PSO-støtteordning.”
Flyafgifter yderligere udfordring
En anden udfordring for de flyselskaber, der flyver regionale ruter, er, at de også skal finde måder at reducere deres klimapåvirkning og samtidig opretholde deres forretningsmodel.
”Det er svære tider, når man kigger på, at vi også skal overgå til at flyve grønt. Det, vi laver, løber dårligt nok rundt, og nu skal vi så enten have afgift eller meget dyrere brændstof. Det er næsten en umulig opgave,” siger Jesper Rungholm, der især harcelerer mod den afgift på 100 kroner, som regeringen præsenterede som en del af regeringsgrundlaget i december sidste år.
”At lægge afgifter på flybilletten for at komme i mål, svarer til at lægger afgifter på at bygge vindmøller. Det giver ingen mening. Man bør understøtte overgangen til grønt i stedet for at lægge afgifter på. Et flyselskab kan ikke blive grønt ud fra røde tal.”
Passagererne vil ikke flyve mindre
Jesper Rungholm mener, at der behov for, at politikerne lytter til interessenterne i dansk luftfart, der som Luftfartens Klimapartnerskab har præsenteret en koordineret plan for, hvordan luftfarten kan blive grønnere. Klimapartnerskabet foreslog blandt en passagerafgift, der går til en klimafond, som investerer i udvikling af grønt flybrændstof.
”Luftfartens Klimapartnerskab var sindssygt positivt. Vi arbejdede sammen og var enige om frivilligt at lægge en afgift på flybilletter. Branchen ville det her. Vi arbejdede for at finde løsninger og komme i mål. Og nu vil regeringen have, at vi skal finansiere en ældrecheck,” siger Jesper Rungholm med henvisning til, at regeringen har sagt, at en del af indtægterne fra en passagerafgift skal gå til en forhøjet ældrecheck.
”Der giver ingen mening. Min reaktion er, at de kan hoppe i havet. Så længe man har gang i tåbelige projekter som det her, kommer vi ikke videre. Jeg vil bakke op om seriøse tiltag for at gøre flyvning grønt, men at finansiere en ældrecheck – det kan jeg ikke,” siger Jesper Rungholm.
”Det er greenwashing at lave en passagerafgift og bruge pengene til en ældrecheck. Hvis jeg lagde 100 kroner oven på mine billetpriser til grøn omstilling, men brugte 50 af dem til noget andet, ville jeg blive hængt til tørre i medierne.”
Jesper Rungholm mener ikke, at politikerne kan regulere passagerernes adfærd ved at sætte en høj afgift på flyvninger.
”Det giver ingen mening, at man skal flyve mindre. Passagertallene er hastigt på vej over 2019-niveauet. Det, der skal til, er, at man skal gøre flyvning grønt. Man det opnår man ikke ved adfærdsregulering. Folk vil flyve.”