Aktieanalytiker: Air France-KLM ejerskab af SAS er overraskende

Luftfartsselskabet Air France-KLM er blandt de nye ejere af SAS. En overraskende udvikling, lyder det fra aktieanalytiker Jacob Pedersen, der mener, at den nye ejerkreds fortsat vil sikre Københavns Lufthavn som knudepunkt.

SAS har netop præsenteret den kommende ejerkreds af selskabet. Det nye ejerskab er overraskende af flere forskellige årsager. Det skriver Sydbanks aktieanalytiker Jacob Pedersen i en analyse.

Ejerne vil bestå af den danske stat (25,8 %), Air France-KLM (19,9 %), Castelake (32 %) og Lind Invest (8,6 %). De resterende 13,6 % vil formentlig blive delt mellem visse kreditorer.

Blandt overraskelserne er, at den amerikanske investeringsfond Apollo, der har givet SAS adgang til at låne 700 mio. USD til at komme igennem konkursbeskyttelsen, ikke er blandt den nye ejerkreds.

”Den nok største overraskelse er dog, at Air France-KLM, som faktisk flyver med negativ egenkapital, investerer i SAS. SAS vil med tiden skifte alliance fra Star Alliance til SkyTeam. Investeringen understreger de langsigtede kommercielle muligheder, som Air France-KLM ser i en potentiel fremtidig overtagelse af SAS,” skriver Jacob Pedersen.

Med SkyTeam kan SAS udnytte andre trafikflows

SAS var selv med til at grundlægge Star Alliance tilbage i 1997. I dag tæller netværket 26 flyselskaber, herunder Lufthansa, Delta og Thai Airways. Det netværk planlægger SAS nu at forlade for at blive en del af SkyTeam.

”For SAS åbner deltagelse i en ny alliance muligheder i form af nye samarbejder og udnyttelse af andre trafikflows, mens andre samarbejder forsvinder. På kort sigt forventer vi ikke kæmpestore ændringer i SAS’ trafikprogram, men allianceskiftet kan på lidt længere sigt bringe forandringer i form af nye alliancepartnere, der tager de gamles plads i Københavns Lufthavn eller måske levner mere plads til vækst i et formentligt mere rentabelt SAS,” skriver Jacob Pedersen.

Benjamin Smith, CEO for Air France-KLM, om medejerskab af SAS

"Dette er en vigtig dag for SAS og for Air France-KLM. Vi er glade for at være en del af det vindende tilbudskonsortium udvalgt af SAS bestyrelse. Air France-KLM ser frem til at etablere stærke kommercielle bånd med SAS. Med sin veletablerede position i Skandinavien og stærke brand tilbyder SAS et enormt potentiale til Air France-KLM. Dette samarbejde vil give Air France-KLM mulighed for at styrke sin position i Norden og forbedre forbindelsen for skandinaviske og europæiske rejsende. Vi ser frem til at blive en del af dette nye kapitel i SAS’ historie og takker SAS' bestyrelse for deres tillid.”

Jacob Pedersen vurderer også, at de to danske parter af den nye ejerkreds vil være med til at sikre, at Københavns Lufthavn fortsat er en vigtig spiller i det europæiske luftfartsmarked.

”Med en samlet dansk ejerandel på 34,4% vil den danske stat og Lind Invest givet også i fremtiden være garanter for, at Københavns Lufthavn er knudepunkt i SAS’ forretning.”

SAS rejste ikke den kapital, de havde sat sig som mål

Flere medier skrev, inden nyheden om den nye ejerkreds kom, at der havde været budkrig, men selvom det er lykkedes SAS at finde investorer, har selskabet ikke nået sit mål, påpeger Jacob Pedersen.

”Uanset hvor intens budkrigen har været, så er SAS faktisk ikke lykkedes med at rejse 9,5 mia. SEK i ny aktiekapital. Kapitalrejsningen er sammensat af 5,2 mia. SEK i aktiekapital og 7,7 mia. SEK i konvertibel gæld, der kan konverteres til aktier senere. Vi noterer os, at den senest oplyste egenkapital i SAS ved udgangen af august 2023 var -4,9 mia. SEK. Den nye aktiekapitalindsprøjtning på 5,2 mia. SEK fylder altså stort set kun hullet.”

Jacob Pedersen kalder den nye struktur i kapitalrejsningen mindre attraktiv end ventet, men da SAS i fremtiden ikke vil være børsnoteret, er det af mindre betydning. Det vil være de nye ejere, der skal vurdere, om de er komfortable med SAS’ balance.

”Vi forventer, at kapitalrejsningen finansielt viser sig tilstrækkelig til, at SAS kan komme succesfuldt ud af konkursbeskyttelsen. Det kræver dog en del godkendelser – blandt andet også af staternes hjælp og støtte i rekonstruktionsprocessen.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev