SAS og Norwegian vil opleve øget konkurrence, når Ryanair åbner base i København til december. Det vurderer luftfartsanalytiker Jacob Pedersen, for selvom Ryanair starter i det små med kun to fly, har selskabet på lang sigt store ambitioner for sin indtræden i Skandinaviens største lufthavn.
Når Ryanairs til december åbner base i Københavns Lufthavn, vil det især vil skabe øget fokus på billetpriserne hos de flyselskaber, der opererer fra Danmark. Det vurderer Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker i Sydbank.
”Jo større andel Ryanair får i en given lufthavn, jo større fokus vil der være på de mange billetter, der findes, og jo mere vil de dyre billetter komme til at se dyre ud. Konkurrencen fra Ryanair bliver ikke nødvendigvis vinge mod vinge, men når Ryanair har en tidlig morgenflyvning mod Paris, er det direkte i struben på andre selskaber, der flyver fra morgenstunden til Paris,” siger Jacob Pedersen.
Ryanair vil i begyndelsen basere to fly i København, og derfor er det i første omgang en begrænset del af for eksempel SAS’ forretning, der bliver berørt af den øgede konkurrence, lyder det fra Jacob Pedersen, der mener, at man skal fokusere på Ryanairs langsigtede strategi.
”Det er ikke så meget det der sker i de kommende måneder, men det der sker længere fremme. At Ryanair får smag for at være i København og får lyst til at ekspandere. Det kan være, at de kommer til at gøre indhug på SAS, fordi SAS har et ret elendigt indtjeningsniveau, men de rejsende, der flyver med Ryanair, er ikke nødvendigvis de samme rejsende, som flyver med SAS,” siger Jacob Pedersen, der mener, at Norwegian i første omgang er mere udsat.
”Der er et betydeligt større passageroverlap mellem Norwegians og Ryanairs kernepassagerer, så i den forstand kommer Ryanair til at gå mere målrettet efter Norwegians kunder. Der er større risiko for, at en andel af Norwegians kunder søger derover, men Norwegian har et stærkt brand, og Ryanair skal komme i en større skala, hvis det skal gøre ondt,” siger Jacob Pedersen.
Overenskomst betyder at Ryanair kan åbne base
Ryanair forsøgte første gang at åbne base i København i 2015, men blev smidt ud af en samlet fagbevægelse, der ikke ville acceptere, at selskabet ikke havde overenskomst for sin ansatte.
Ryanair er i dag ikke længere det samme selskab, som det var dengang, fortæller Jacob Pedersen.
”Ryanair begyndte i 2017 og 2018 at anerkende fagforeninger og lave overenskomster. Danmark var et af de sidste lande til at komme på listen over, hvor Ryanair har aktiviteter, men vi er på listen nu, og det betyder, at Ryanair kan etablere base.”
Ifølge Jacob Pedersen var det ikke uventet, at Ryanair annoncerede baseåbningen i København.
”Det har ligget i kortene, siden man lavede overenskomst med Dansk Metal i Billund. Det måtte være et spørgsmål om tid. Det har forsinket Ryanair, at de har haft svært ved at få de fly, som de har bestilt hos Boeing, til tiden. Det er Ryanairs største væksthæmmer, og det kan være årsagen til, at man har ventet med baseåbningen indtil nu,” siger Jacob Pedersen.
Skandinavien er attraktivt marked
Jacob Pedersen vurderer, at Ryanair ønsker at etablere sig i København, fordi de ser potentiale for vækst i Skandinavien, hvor skandinaviske rejsende har pengene og viljen til at flyve.
”Ryanair har for længe siden droppet ideen om, at de kun skal flyve fra mindre, sekundære lufthavne. Det er nyt i forhold til strategien i 2015. Der er ingen tvivl om, at de vil København. De kan se, at Norwegian står stærkt, og at der er vækstpotentiale, fordi skandinaver gerne vil flyve og er velhavende,” siger Jacob Pedersen.
Ifølge Jacob Pedsersen er det ikke kun SAS’ og Norwegians kunder, som Ryanair kan tiltrække.
”Uanset hvor Ryanair kommer, kommer de med betydeligt billigere billetpriser end det, der er i markedet i forvejen, og det udvider markedet, fordi de tiltrækker nye rejsende, der kan betale de billetter.”
Ryanair har store ambitioner
Ryanairs direktør Michael O’Leary har udtalt, at selskabet forventer at blive større end Norwegian i København inden for 12 måneder, og selvom Jacob Pedersen vil se det, før han tror det, er luftfartsanalytikeren ikke i tvivl om, at Ryanair har store ambitioner for deres tilstedeværelse i København.
”Jeg er helt overbevist om, at Ryanair vil være den største, men det er storambitiøst. Ryanair vinder markedsandele og bliver mere og mere og mere konkurrencedygtigt, og så har de investeret stort i vækst. De har bestilt 300 nye fly. Det er et vidnesbyrd om, hvor meget man vil ekspandere i fremtiden. Hvis de lykkedes med at overhale Norwegian, kommer de til at sætte sig et nyt mål,” siger Jacob Pedersen, der trækker paralleller til det italienske luftfartsmarked.
”Ryanair formåede delvist at spænde ben for Alitalia, fordi man så en svag konkurrent, og de har vundet massive markedsandele i Italien, efter at de gik i kødet på Alitialia, nu Ita. Der må vi håbe for SAS, at den nye struktur med lavere omkostninger, kan hjælpe SAS i konkurrencen med Ryanair,” siger Jacob Pedersen.
SAS kommer formentlig ud af konkursbeskyttelsen i januar 2024, og derefter vil de mange aftaler, selskabet har lavet, træde i kraft. Det vil ifølge Jacob Pedersen give selskabet betydeligt lavere omkostninger, men både efterspørgslen, billetpriserne og brændstofpriserne gør det usikkert, hvordan SAS’ indtjening vil se ud.
”Det bliver ikke nemt, for Ryanair kommer med omkostninger, der er betydeligt lavere. SAS skal fæste sit håb til, at de nordiske rejsende vil betale for ekstra for det, SAS leverer, i forhold til det produkt, som Ryanair kommer med.”