Hvordan er livet som pilot? Det sætter Fagbladet Luftfart fokus på i denne artikel, hvor Norwegian-kaptajn Anders Moresco tager os med på en af de mere anderledes flyvninger. Sammen med et helt hold fra Norwegian fløj han nemlig i denne måned til Etiopien med nødhjælp og havde på hjemturen en af de lidt mere usædvanlige landinger i CPH.
Af Anders Moresco, kaptajn i Norwegian
Klokken er 04:00, og det er buldermørkt udenfor. Jeg plejer at skulle bruge 10 minutter i badet på at skylle søvnen væk, men i dag har jeg sommerfugle i maven som en seksårig på juleaftensmorgen. Det er nemlig ikke en normal dag – langt fra! Jeg skal til Addis Ababa i Etiopien med nødhjælp for UNICEF.
Hvert år gennemfører Norwegian en ”fill a plane”-tur, hvor der flyves nødhjælp for UNICEF. Jeg blev kontaktet i begyndelsen af 2023 og tilbudt en plads blandt det frivillige crew. Vi skal flyve flyet med blandt andet medicin til Etiopien, som er ramt af en sultkatastrofe. Jeg er blevet vaccineret efter alle kunstens regler og godkendt af de ansvarlige myndigheder.
De første, der møder ind, er mine kollegaer, som skal hjælpe med at pakke nødhjælpen ombord på flyet. Piloterne og kabinebesætningen møder lidt senere, da vi er underlagt strenge hviletidsregler. Vi er fire piloter og fem cabin crew. Jeg hjælper med at pakke det sidste i kabinen i nogle specielle seat containers. De sikrer, at cargo’en er forsvarligt fastgjort inde i kabinen. Norwegian råder ikke over fragtfly, så man skal være lidt kreativ.
Tilladelser givet i sidste øjeblik
Det er en meget kompliceret operation, og alle har bidraget med noget. Operationsafdelingen har arbejdet koncentreret med de forskellige myndigheder for at få de nødvendige overflyvnings- og landingstilladelser. Når man flyver en tur uden for programmet, skal Norwegian ind og bygge turen op fra bunden og kontakte alle de forskellige stater og indhente tilladelse til at flyve igennem deres luftrum. Og i sidste ende også have tilladelse til at lande i Addis Ababa. Det er et meget stort arbejde, og de sidste tilladelser bliver først givet på selve dagen.
Flyveturen på cirka syv en halv time kan endelig begynde. Den kan kun lade sig gøre, fordi Norwegian råder over de nyeste Boeing 737 MAX 8, som bruger en del mindre brændstof end den tidligere Boeing 737-model. Flyet, SE-RTD, er for ganske nyligt kommet til Norwegian fra Boeing og har fløjet omkring seks ture. Det er udsmykket med en flot blå hale med UNICEF´s logo på. Sådan vil det se ud i den tid, det skal flyve for Norwegian.
Flyvningen ned går efter planen, men med en forsinkelse. Flyet letter kl. 10:10, og jeg er backup på vejen ned og slapper af i kabinen. Vores DFO (flyvechef) lander flyet i Addis Ababa. Når man flyver til en lufthavn, man aldrig har været i, er der en del, der skal læses igennem. På den måde får man kendskab til lokale afvigelser, procedurer og regler. Men selve anflyvningen er ret tæt på det, man kender fra andre lufthavne.
En kort dag i Etiopien
Da vi lander i Addis Ababa, går vi straks i gang med at laste den værdifulde last af og aflevere det til den ansvarlige UNICEF-medarbejder i Etiopien. Derefter ankommer alle Norwegians medarbejdere på hotellet omkring kl. 22:45 lokal tid. Vi når lige at få en burger i hotellets bar, inden vi går i seng efter en næsten 20 timer lang dag.
Næste dag starter kl. 08:30 med transport til UNICEF og FN´s hovedkvarter inde i byen. Vejen går igennem nogle meget fattige kvarterer. Vi bliver briefet på de tiltag og opgaver, som UNICEF løfter i Etiopien. Der er over 12 millioner ”displaced” mennesker internt på grund af krig, tørke og andre situationer. Deres regnsæson har fejlet mange gange i træk nu, hvilket har forstærket hungersnøden. Efter briefingen må jeg samle al min indre styrke for at holde mine tårer tilbage.
Vi forlader UNICEF´s hovedkvarter, og inden vi skal hjem til Danmark, skal vi lige nå forbi en lokal restaurant og smage den lokale mad. Det er en fantastisk oplevelse, og maden smager skønt.
Snestorm i CPH
Da vi skal hjem, finder vi ud af, at vejret i CPH er ret krævende. Det bliver besluttet, at jeg skal flyve flyet til CPH. Det er min hjemmebase, og jeg har det bedste kendskab til de lokale forhold og har meget erfaring på MAX’en.
Vi kontrollerer løbende vejrudviklingen i CPH på vejen hjem og holder os informeret om vejret på vores alternative lufthavne, så vi er sikre på at vi kan diverte til andre lufthavne, hvis vejret i CPH bliver for dårligt. Vi har fra starten taget ekstra brændstof med, så vi kan gå i holding oppe i luften, hvis vi skal vente på, at de rydder banen for sne.
Vi laver en beregning som altid for at sikre, at vi kan lande med de reducerede bremseværdier på den sneklædte bane. Efter syv en halv time lander jeg sent om aftenen i en voldsom snestorm, hvor de tre tidligere fly har lavet en missed approach og er fløjet til andre lufthave. Vi kommer dog fint ned, og vi bruger vores automatiske bremser i højere grad for at sikre en mere effektiv og hurtig opbremsning.
Kort tid efter kæmper jeg mig hjem på motorvejen i det mest forfærdelige vejr, jeg kan huske. Jeg beroliger mig selv med, at jeg jo lige har landet et 60 tons tungt fly til 500 millioner kroner, så mon ikke også jeg kan få bilen sikkert hjem. Efter en tur der har taget tre gange så lang tid som normalt, lander jeg – endelig – i min egen seng. Kysser min sovende hustru godnat og falder med det samme i en dyb søvn.
Faktaboks Nødhjælpen går til børn i Etiopien, der er ramt af den værste sultkatastrofe i regionen i 40 år. Norwegian stiller fly, besætning og nøgleansatte til disposition for UNICEF til denne opgave. Norwegians nyeste 737 MAX 8-fly blev lastet den 6. marts 2023 i Københavns Lufthavn med 10 ton nødhjælp fra UNICEFs lager i Københavns Nordhavn, som er verdens største nødhjælpslager. Lasten består blandt andet af medicin, sundhedspakker og jordmoderudstyr. Samarbejdet mellem Norwegian og UNICEF rækker mere end 15 år tilbage i tid. Det er sjette gang, at UNICEF’s og Norwegians fælles “Fyld et fly”-aktion finder sted.