Flyselskab har fyret alle fastansatte piloter: Nu sender FPU konfliktvarsel

FPU mistænker, at det islandske flyselskab Bluebird har en base i København, der ikke er overenskomstdækket. Bluebird har tidligere fyret alle fastansatte piloter på Island og sagt, at det kun vil bruge ”selvansatte” piloter.  

FPU har sendt et konfliktvarsel til det islandske flyselskab Bluebird. Det sker, fordi den islandske fagforening vurderer, at Bluebird sandsynligvis har en base i København. Det har skabt bekymring i FPU, fordi selskabet, der flyver med cargo, har fyret alle sine fastansatte piloter på Island.

Alle de fyrede piloter var medlemmer af FÍA, og ifølge FÍA vil selskabet fremover benytte piloter, der er ansat gennem et hollandsk rekrutteringsbureau, og som er ”self-employed contractors,” eller det som fagbevægelsen kalder falske selvstændige.

”Noget tyder på, at selskabet har en base i København. Hvis det er tilfældet, vil vi gøre alt for, at de arbejder under ordnede vilkår, og derfor har vi sendt et konfliktvarsel og et overenskomstforslag. Vi er meget bekymrede over de meldinger, vi får fra Island. Det er helt uhørt at fyre alle fastansatte piloter og i stedet tilkendegive, at man vil bruge selvansatte piloter. Det lugter langt væk af social dumping og elendige vilkår,” siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Flyselskab fyrer alle fastansatte piloter – FPU frygter, at selskabet bruger samme metoder i Danmark

Cypriotisk ejerskab

Luftfart.Nu har tidligere dækket, hvordan de islandske piloter har strejket mod selskabet og talte i den forbindelse med Jón Þór Þorvaldsson, der er formand for FÍA. Han fortalte, af FÍA i mange år har haft et godt samarbejde med selskabet, og at piloterne siden selskabets begyndelse har været overenskomstdækkede. Det ændrede sig, da overenskomsten i 2020 skulle genforhandles.

“Et af problemerne er, at selskabet for nyligt blev opkøbt af et cypriotisk selskab. De er ikke bekendte med islandsk lovgivning og det islandske arbejdsmarked. Deres opfattelse er, at de kan gøre lige, hvad de vil,” sagde Jón Þór Þorvaldsson til Luftfart.Nu.

Ifølge FÍA ønskede selskabet, at lønnen skulle falde med 53 procent, og at sociale goder som pension og forsikring skulle afskaffes. Det kunne FÍA ikke gå med til, og den 30. december 2020 fyrede Bluebird alle organiserede piloter.

Bluebird har ifølge FÍA givet udtryk for, at det skal spare penge på grund af coronakrisen, men Jón Þór Þorvaldsson fortæller, at selskabet stadig opererer med alle dets seks fly, og at det også har åbnet en ny rute fra Island til Canada.

Sådan kickstarter vi dansk luftfart: Se FPUs 8-punktsplan

Står sammen med islandsk fagbevægelse

FPU har løbende fulgt konflikten på Island og har i samarbejde med FÍA fået vished om, at Bluebird benytter sig af 6-8 selvansatte piloter, der har base i København.  

”Vi har et rigtig godt samarbejde med den islandske fagbevægelse, og vi står sammen i vores kamp mod social dumping. Når flyselskaber ansætter piloter på atypiske arbejdsvilkår uden rettigheder, kommer den skandinaviske model under angreb,” siger Anders Mark Jensen.

”Vi forventer en positiv tilkendegivelse fra selskabet i løbet af næste uge. Hvis ikke vi får det, bliver vi nødt til at gå videre med konflikten.”

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev