Aalborg Lufthavn åbner for landing i tæt tåge

Indtil i dag har flybesætninger og passagerer måttet væbne sig med tålmodighed, hvis Aalborg Lufthavn har ligget indhyldet i tåge.

Når sigtbarheden er kommet under 350 meter, har fly ikke kunne lande med forsinkelser og aflysninger til følge. En marts-morgen måtte flere fly således vende retur til København på grund af tåge i Aalborg, men sådanne morgener hører fra i dag fortiden til.

Den nordjyske lufthavn har taget et helt nyt landingssystem i drift – et såkaldt instrument landing system (ILS) i kategorien CAT III Charlie. Det betyder, at piloter vil kunne lande et fly bogstaveligt talt i blinde.

Tåge kan lukke en hel lufthavn

Det nye landingssystem kræver dog, at flyet er udstyret med det rette udstyr.

Hovedparten af de fly, som flyver til Aalborg i dag, vil derfor stadig skulle have 75 meter, for at kunne lande, forklarer luftkaptajn Christian Fyrst, der jævnligt selv lander i Aalborg.

Han har selv prøvet at skulle vende om, fordi vejrforholdene over ankomstlufthavnen gav dårlig sigtbarhed.

»Det er en meget positivt investering, Aalborg Lufthavn her har gjort. Det betyder, at vi nu kan lande med meget dårligere sigtbarhed end tidligere. Det påvirker mange, når et fly bliver forsinket, må vende om eller aflyses,« siger Christian Fyrst og tilføjer:

»Hvis der er tåge over destinationslufthavnen, kommer du ikke ud af stedet, hvis ikke der er de fornødne instrument landingssystemer.«

Radiosignal guider fly til landing

Ifølge luftkaptajnen betyder et nyt instrument landingssystem hverken mere eller mindre sikkerhed, da man altid flyver efter forholdene, flyveledernes anvisninger og det udstyr, der er i lufthavnene.

»ILS fungerer på den måde, at to radiosendere udsender to signaler – det ene horisontalt og det andet vertikalt. Til sammen danner de en bane, som guider flyet til landing,« forklarer Christian Fyrst og tilføjer:

»Har flyet det rette udstyr, kan piloterne på den måde lande flyet med meget lav sigtbarhed.«

Det hører dog til sjældenhederne, at dårlig sigtbarhed er skyld i forsinkelser og aflysninger. Men fordi fly transporterer mange mennesker ad gangen, berører en aflysning mange og koster mange ressourcer.

Få aflysninger på grund af tåge

Ifølge lufthavnsdirektør i Aalborg, Søren Svendsen, kan antallet af årlige tåge-aflysninger i Aalborg tælles på to hænder.

Den nordjyske lufthavn har brugt 6,7 millioner kroner på det nye landingsanlæg. Selvom det selvsagt er positivt, at dage med tåge ikke fremover skal betyde forsinkelser, handler investeringen i det nye system dog også om generel udvikling af Aalborg Lufthavn, påpeger Søren Svendsen:

»Investeringen med at gøre Aalborg Lufthavn til en CAT III-lufthavn handler om at skabe en større interesse for lufthavnen blandt luftfartsselskaberne,« siger han.

Aalborg Lufthavn havde i 2017 ifølge Trafikstyrelsen 7.283 ankomster, hvoraf 73 procent ankom til tiden. 19 fly blev aflyst.

Forstå hvordan ILS-fungerer

Vil du vide mere om, hvordan et ILS-system fungerer, giver luftkaptajn Joe en forklaring på de grundlæggende principper i dette YouTube-indslag:

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev