Portræt: Efter 10 år som pilot skifter Cityjet-kaptajnen Kasper Svendsen nu cockpittet ud med et job som faglig konsulent i FPU. Han vil kæmpe for, at de flyvende får en bedre sammenhæng mellem arbejde og familieliv, og så vil han arbejde for ordentlige vilkår og organisering i lavprisselskaberne, så de ikke kan presse overenskomstdækkede selskaber.
Kasper Svendsen følte, at han skrev under på en kontrakt med djævlen, da han i 2012 fik job hos Ryanair. Han kom direkte fra flyveskolen, og finanskrisen spøgte stadig. Den eneste mulighed for at få et pilotjob var at betale Ryanair 27.500 euro for en Boeing 737-typerating og oprette sig som selvstændig i en enkeltmandsvirksomhed i Irland.
Kasper Svendsen, der i denne måned er begyndt som faglig konsulent i FPU, lærte tidligt i sin pilotkarriere, hvordan det er at arbejde i luftfart, hvis ikke man er organiseret.
”I Danmark havde jeg aldrig haft brug for en fagforening, men hos Ryanair opdagede jeg, hvor vigtigt det er at være organiseret og have nogle, der kan tale for en, hvis man bliver uretfærdigt behandlet. Der var ingen rettigheder og ingen, der repræsenterede en, hvis man havde brug for hjælp,” siger Kasper Svendsen, der i sin nye rolle hos FPU skal rådgive medlemmer om deres overenskomster og assistere FPUs ledelse ved forhandlinger.
Efter to år hos Ryanair fik Kasper Svendsen job hos JetTime i Danmark, og det var noget af en omvæltning at forlade Ryanair, hvor der ikke var løn under sygdom, og hvor han selv betalte for al mad og drikke.
”Lige pludselig finder jeg ud af, at man kan blive behandlet ordentligt i luftfart. På min første tur hos JetTime sad jeg på klapsædet for at snuse til procedurerne. På et tidspunkt ringer stewardessen og siger, at der er mad. Det havde jeg aldrig prøvet før. Og så spørger hun, hvad jeg vil have at drikke. Jeg spørger, hvad en cola koster. Og så ryster hun bare på hovedet og giver mig en cola.”
Kort om Kasper Svendsen 38 år Bor i Nordsjælland med kæreste, datter og en lille på vej. Tidligere soldat og udsendt til Irak Uddannet pilot i 2012 Har arbejdet for Ryanair, JetTime og Cimber/Cityjet Indstillet til forbundssekretær i FPU og skal på valg i efteråret 2022
Fagligt arbejde begynder i Cimber
Kasper Svendsen blev for alvor involveret i det faglige arbejde, da han i 2015 blev ansat i det SAS-ejede Cimber, der senere blev overtaget af irske Cityjet. En kollega spurgte ham, om det ikke var mærkeligt, at Cimber-piloterne ikke havde deres egen repræsentant i DPF’s bestyrelse. Cimber-piloterne var på det tidspunkt repræsenteret af Dansk Pilotforening (DPF) og dermed af SAS-piloter, der ikke arbejdede i Cimber.
Efter forgæves forsøg på at blive hørt af DPF stablede Kasper Svendsen og kollegerne i stedet en forening på benene under FPU. Der blev oprettet en afdeling til dem, Cimber Pilot Union (CPU), og efter seks måneder var næsten samtlige Cimber-piloter medlem i FPU, der overtog overenskomsten i 2017.
Kasper Svendsen var først kasserer og siden næstformand i CPU, hvor han har lært, hvor vigtige relationer er i det faglige arbejde.
”Det er sindssygt vigtigt, at der er respekt mellem ledelse og medlemmer. Som tillidsrepræsentant har man en rolle, hvor man skal tage begge hatte på og se en sag fra både medlemmernes side og virksomhedens side for at finde løsningen på en konflikt. Til at starte med tror man, at man er storpolitiker, men det er en helt anden verden, når man kommer ind på den anden side. Man kan ikke bare lige hurtigt forklare, hvordan tingene skal være. Sådan fungerer det ikke. Hårdt arbejde, lange snakke og forhandlinger lægger grundlaget til at blive en succes som forening.”
Mere fokus på vilkår i luftfart
Kasper er ansat i FPU som faglig konsulent, men FPUs hovedbestyrelse har indstillet Kasper til en stilling som forbundssekretær og dermed en del af den politiske ledelse i FPU. Det skal på valg ved en ekstraordinær kongres i FPU, som vil blive afholdt i efteråret 2022.
Arbejdet i FPU betyder, at Kasper Svendsen har sagt farvel til sit job som kaptajn i Cityjet. Selvom det bliver svært for ham at lægge flyvningen bag sig, har han også mærket det pres, som schedulering og skæve arbejdstider lægger på familielivet.
”Jeg elsker at flyve, men alt det, der følger med, er ikke mig længere. Jeg har været med i fagbevægelsen i mange år, og jeg kan mærke, at jeg fokuserer mere og mere på vilkår for de flyvende. Nu får jeg mulighed for at få indflydelse på en branche, som med rigtig hårdt arbejde kan blive virkelig god,” siger Kasper Svendsen.
Vil løfte bunden i luftfart
Kasper Svendsen vil blandt andet fokusere på, at de flyvende skal have en bedre balance mellem arbejde og familieliv.
”Det er vigtigt, at folk kan få deres familieliv til at hænge sammen. Piloter og kabineansatte er under pres. Alle snakker om, hvornår de har fri til jul og nytår, og hvordan de bedst muligt kan få ferien til at gå op. Det handler om flyvetider, schedules og mangel på frihed. Folk hungrer efter, at et normalt familieliv kan fungere.”
Derudover ligger det ham også meget på sinde at arbejde for bedre vilkår i bunden af luftfartsbranchen, så lavprisselskaberne ikke på samme måde kan presse overenskomstdækkede selskaber.
”Vi skal løfte bunden for at løfte toppen. Nyuddannede piloter presses til at tage et hvilket som helst job. Som fagforening skal vi støtte dem og fortælle, at de har rettigheder, som de kan gøre brug af. Vi skal generelt arbejde for at organisere de dårligt stillede i flybranchen, så de kan få bedre vilkår. Lavprisselskaber kan ikke blive ved med at være så billige, hvis de får overenskomster. Jeg har selv siddet med en enkeltmandsvirksomhed i Dublin. Jeg tjente kun penge de dage, jeg fløj, og jeg følte ikke, at jeg kunne melde mig syg, så jeg vil altid være på den solidariske side.”