For snart et år siden måtte mange pilotelever forholde sig til en ny virkelighed, da corona-krisen pludselig reducerede mulighederne for at få et pilotjob. Jonas Kristiansen er snart færdiguddannet pilot og tror, at is i maven og job i udlandet kan sikre nyuddannede en fremtid i branchen.
I næsten et år har danske pilotelever og nyuddannede piloter skulle vænne sig til, at udsigterne til at få et pilotjob har ændret sig markant.
”Da jeg begyndte på pilotuddannelsen, så det helt anderledes ud. Jeg drømte om at få mulighed for at se verden og ikke have et fast otte-til-fire job, og der manglede mange tusind piloter på verdensplan,” siger 28-årige Jonas Kristiansen, der om cirka en måned er færdiguddannet pilot.
Jonas Kristiansen havde egentlig læst en universitetsuddannelse og fået job som konsulent, da han i 2019 besluttede sig for at ændre kurs og uddanne sig til pilot på Center Air Pilot Academy i Roskilde. Han havde netop færdiggjort sine 14 ATPL-teorifag, da corona-krisen begyndte.
”Det var et hårdt slag, da corona kom og rigtigt tog ved. Det blev alvor i forhold til, hvad vi tænkte, at der skulle ske i fremtiden. Nu skal vi være klar til at tage ud i hele verden. Nogle har haft drømme om at have base i København, men som branchen er nu, er en base i udlandet nok mest sandsynlig. Det er jeg fuldt indstillet på, så jeg kan få de bedste forudsætninger for en karriere. Det handler om at få bygget timer op,” siger Jonas Kristiansen.
Sådan kickstarter vi dansk luftfart: Se FPUs 8-punktsplan
Kigger ned på parkerede fly
I begyndelsen af corona-krisen fik Jonas Kristiansen som pilotelev lov til at flyve mere, end han ellers ville have gjort, fordi nogle trappede ned i aktivitetsniveau, mens andre manglede teoriundervisning, inden de kunne komme i luften.
”Det hele var så uvist, og mange valgte af familiære årsager at trække stikket og afveje situationen for at undgå smitte. Vi var en lille håndfuld, der kunne flyve lidt mere. Jeg var færdig med al min teori, så jeg var ikke helt så påvirket som dem, der fik aflyst timer eller fik Zoom-timer. Jeg var en af de heldige, fordi jeg kunne sætte mig over i flyet,” siger Jonas Kristiansen.
Fra cockpittet har han det seneste år kunnet betragte et luftrum og en landjord, der ser helt anderledes ud, end før corona ramte. Der er kun lidt kommunikation hen over de forskellige frekvenser, og når han flyver over Kastrup og Billund, kan han se ned på flyene, der holder parkerede. Tidligere skulle han ofte holde og vente på, at det blev hans tur, inden han kunne lande. Nu kan han komme direkte ned.
Is i maven
Da corona-krisen ramte, følte Jonas Kristiansen og hans medstuderende sig skeptiske over for fremtidens jobmuligheder, men han mener også, at det er vigtigt at forsøge at se positivt på situationen.
”Man kan grave sig ned og sige, at det er den dummeste beslutning, man har taget, at uddanne sig til pilot, men vi har trods alt brugt 700.000 kroner på uddannelsen, så for mig er det vigtigt at have en positiv tilgang på den afsluttende del af programmet og fremtiden. Jeg er rimelig afklaret med, at vi nok skal klare den.”
Han fortæller, at den pulje, der er oprettet til at dække certifikatfornyelse, og som også nyuddannede piloter kan søge, er en opmuntrende faktor.
FPU åbner for ansøgninger til pilot- og flyvelederpulje
”Pilotpuljen betyder meget. 15.000 kroner er mange penge, når man skal ud at forny certifikater, men det handler ikke kun om det pengemæssige. Det er også symbolikken i, at der bliver taget hånd om os, og at vi ikke bliver ladt i stikken.”
Jonas Kristiansen fortryder ikke, at han valgte at tage pilotuddannelsen, og når han er færdiguddannet, vil han gå i gang med at søge alle de pilotjobs og flyrelaterede jobs, han kan finde både i Danmark og udlandet.
”Jeg er ny og har en anden fleksibilitet end de etablerede piloter. De har familier og børn og omkostninger, som de er vant til. Vi nyuddannede piloter har mulighed for at kunne have is i maven. Vi går nok ikke ud og får et job om tre måneder, men som jeg ser det, vil folk gerne ud og rejse og har aldrig haft et større behov for at komme udenlands, så jeg tænker, at det hele nok skal gå.”