Jettime tilbyder alle piloter fra konkursramte Jet Time genansættelse

Samtlige piloter, der var ansat i den danske afdeling af Jet Time, er nu blevet tilbudt genansættelse i det nye Jettime.

Alle piloter, der var ansat i Jet Time i Danmark inden konkursen, har nu fået mulighed for at arbejde i det nye Jettime. 105 piloter har takket ja til at blive genansat. I alt har 125 piloter fået tilbudt genansættelse.

Jet Time gik konkurs i juli 2020, kort efter at selskabet have masseopsagt alle dets piloter. Jet Time havde før konkursen også en afdeling i Finland med finsk overenskomst. Disse piloter er Jettime også i gang med at genansætte.

I begyndelsen arbejder alle piloter på 60 procent. Det sker efter en aftale mellem Jettime, pilotforeningen PAJ og FPU.

”Nogle få er gået på pension eller har fundet andet job, men langt de fleste er kommet tilbage, og de er rigtig glade for at være tilbage. Alle har bidraget solidarisk, så vi kunne få alle med. Havde vi ansat på 100 procent, var det langt færre mennesker, som vi kunne ansætte,” siger Kristian Plambeck, chefpilot i Jettime.

”Det er super godt arbejde af både tillidsrepræsentanter og vores management. Jeg er glad for den opbakning, der har været til de her aftaler. Alle har accepteret dem. Det er ret unikt, at selv de erfarne, garvede luftkaptajner går med til at gå ned på en 60 procents-ansættelse, så styrmænd, der har været ansat i seks dage, også kan komme tilbage. Det gør mig rigtig stolt af den gruppe mennesker og det sammenhold, der er.”

Formålet med aftale opfyldt

Også i Jettimes pilotforening, PAJ, er der glæde over, at aftalen har sikret, at alle nu er tilbudt genansættelse.

”Vi er utrolig glade for aftalen og for, at folk har fået muligheden for at komme tilbage. Det betyder meget, at alle har fået tilbuddet. Det har været en målsætning med aftalen, at alle kunne få tilbuddet om at komme tilbage, og det er heldigvis lykkedes,” siger Brian Rasmussen, formand for PAJ.

”Coronakrisen var en atypisk krise. Ingen havde kunnet forudsige, at en branche kunne blive lukket. Det var forhold, som vi ikke havde prøvet før. Det kaldte på nye løsningsmodeller. De 60 procent har gjort, at det kunne lykkedes. Havde aftalen ikke været skruet sammen på den måde, havde alle ikke haft mulighed for at komme tilbage. Vi er glade for, at der er lavet en aftale, hvor formålet er blevet opfyldt,” siger Brian Rasmussen.

Udsolgt sommersæson

Fra den 16. maj i år vil alle genansatte piloter være tilbage i arbejde, og ifølge Kristian Plambeck ser den kommende sæson lovende ud.

”Vi får syv fly i flåden, og de syv fly er udsolgt for sommersæsonen. Jeg kan ikke sige, hvad der kommer til at ske med vintersæsonen, men det gode er, at vi begynder at se længere tidshorisonter. Under corona har vi arbejdet med ekstremt korte tidshorisonter. Produktionen blev solgt, ganske få måneder før den skulle flyves. Nu begynder vi at se mere stabilitet. Det gør det meget nemmere for os at planlægge. Det er stadig en udfordring, men det går den rigtige vej,” siger Kristian Plambeck.

Når der bliver behov for mere arbejdskraft, vil Jettime først tilbyde de nuværende piloter at gå op på 100 procent, før de vil ansætte nye folk.

Jettime skal i sommersæsonen blandt andet flyve til de græske øer, Spanien og Azorerne.

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev