Politiker i opråb: EU skal få gjort noget ved flyansattes vilkår

Primera Airs konkurs har sat fornyet fokus på ansattes arbejdsvilkår i flyvebranchen. Selvom selskabet havde dansk overenskomst, så var en stor gruppe ansatte i Primera Air ansat via Letland i vikarbureauer på blandt andet Malta uden rettigheder som lønmodtagere. De står nu tilbage uden løn.

For kunderne er det imidlertid ikke nogen nem opgave at finde hoved og hale i, hvilke selskaber der behandler sine ansatte ordentligt. Og listen af selskaber, der beflyver Europa er efterhånden lang.

Derfor må EU se at efterkomme, hvad de har lovet, mener medlem af Europa Parlamentet, Ole Christensen (S).

Man skal holde, hvad man lover

»Jeg har flere gange spurgt EU Kommissionen om de ikke snart kommer med noget regulering på området og får gjort noget ved arbejdsvilkårene i den europæiske luftfartsbranche. Det har de nemlig lovet, og jeg synes jo, man skal overholde det man lover,« siger Ole Christensen (S) i en video på sin Facebook-profil.

Europa Kommissionen er nemlig det organ i EU, som slår stregerne til ny lovgivning, som så siden stemmes igennem af Europa Parlamentet, hvor Ole Christensen sidder sammen med 751 folkevalgte fra de 28 medlemsstater. Derfor er det her, at stregerne til love og regler, som sikrer bedre vilkår for de ansatte i flyvebranchen skal slås.

»Luftfart er i den grad grænseoverskridende, og det kan ikke bare reguleres i ét land,« siger Ole Christensen om, at Europa Kommissionen må forstå alvoren i at komme med ny lovgivning, som kan beskytte ansatte i luftfart.

Arbejdsvilkår bør ikke være op til kunderne

Luftfart.nu udgav tidligere på året en liste over hvilke selskaber, hvor man som forbruger kan føle sig sikker på, at de ansatte arbejder under overenskomst.

»Der er efterhånden virkelig mange flyselskaber at vælge imellem og det kan nogle gange været lidt svært at gennemskue, hvilke selskaber der tilbyder deres ansatte ordentlige vilkår, og hvilke der bestemt ikke gør det,« siger Ole Christensen

Det er fint, at der er lavet lister over, hvilke luftfartsselskaber der har tegnet overenskomst, mener Europa Parlamentarikeren.

»Men det kan ikke passe, at det skal være op til kunderne, at sikkerheden og lønnen er i orden hos flyselskaberne,« fastslår han.

Arbejdsvilker er også et spørgsmål om sikkerhed

Arbejdsvilkår spiller en væsentlig rolle for sikkerheden i luftfart. Efter Primera Airs konkurs stod luftkaptajn Jens Anker Nielsen frem i en artikel i JydskeVestkysten.

Her fortalte han om, hvordan atypiske ansættelsesvilkår kunne presse Primera-piloter til at flyve, når de var syge.

»Det dur ikke, at der er en direkte forbindelse til piloternes tegnebog, når de skal overveje, om de selv er syge, eller om flyet fejler noget. Hvis man besluttede, at man ikke var frisk til at flyve, eller at flyet ikke var “fit for fight”, kostede det lynhurtigt 5000 kroner af lønnen. Jeg ved, det har fundet sted, at piloter har fløjet, når de var syge,« siger Jens Anker Nielsen i artiklen, som kan læses i sin fulde længde via dette link.

Rapport støtter bekymring for sikkerhed

Jens Anker Nielsens pointe er i 2015 blevet bakket op af forskere fra Ghent Universitet i rapporten Atypical employment in aviation.

Rapporten bygger blandt andet på en undersøgelse med svar fra mere end 6600 europæiske piloter.

»Atypiske former for beskæftigelse, som ikke giver jobsikkerhed, resulterer endvidere i, at piloter og kabinebesætningsmedlemmer udfører opgaver, trods mulige sygdomme, i modsætning til at tage krævet sygeorlov. Det er overflødigt at sige, at i betragtning af luftfartøjets særlige karakter kan sådanne fremgangsmåder også have en negativ indflydelse på sikkerheden, mens de er ombord under en flyvning,« står der i rapporten.

Skriv en kommentar

Fagbladet Luftfart
Få nyheder om flyvebranchen på mail.
Nyhedsbrev